|
Österläge
08-05-2008, 14:38
Jag läste i tidningen igår att möbler i hotade träslag har minskat i handeln, utom på Plantagen - där har de möbler i hotade träslag, som de inte hade i sortimentet förra året - det går alltså åt fel håll. Jag funderar nu allvarligt på att helt bojkotta Plantagen - inte nog med att de ofta har dålig kvalitet på växterna, usel personalpolitik osv, men de säljer även möbler av hotade träslag! Vad tycker ni?
CITAT (uteplatsen @ 08-05-2008, 15:38)  Jag läste i tidningen igår att möbler i hotade träslag har minskat i handeln, utom på Plantagen - där har de möbler i hotade träslag, som de inte hade i sortimentet förra året - det går alltså åt fel håll. Jag funderar nu allvarligt på att helt bojkotta Plantagen - inte nog med att de ofta har dålig kvalitet på växterna, usel personalpolitik osv, men de säljer även möbler av hotade träslag! Vad tycker ni? Jag tycker det är för sorgligt! Ja, jag är en sån där besvärlig kund som högt brukar fråga varför "de" säljer möbler utan FCS-certifikat  Man tycker väl att i dagens upplysta samhälle där "alla" vet att rovdriften på våra regnskogar är alltför stor, där skulle INGEN sälja trädgårdsmöbler utan certifikat. Jysk t ex kallar en del av träslagen för "hardwood" och de har inget certifikat på dem heller!
Piccante
08-05-2008, 16:12
CITAT (embees @ 08-05-2008, 16:56)  Jag tycker det är för sorgligt! Ja, jag är en sån där besvärlig kund som högt brukar fråga varför "de" säljer möbler utan FCS-certifikat  Man tycker väl att i dagens upplysta samhälle där "alla" vet att rovdriften på våra regnskogar är alltför stor, där skulle INGEN sälja trädgårdsmöbler utan certifikat. Jysk t ex kallar en del av träslagen för "hardwood" och de har inget certifikat på dem heller! Fältbiologerna har sedan länge hoppat av FSC i protest och Naturskyddsföreningen lämnade sin plats i FSC´s styrelse i protest men kvarstår i organisationen som medlem än så länge. FSC har kritiserats av miljörörelsen för att de inte skärper sina regler utan låter de stora skogsbolagen styra för mycket av reglerna. så tyvärr är FSC ingen garanti heller men det är ju bättre än ingen kontroll alls. Sen fungerar folk så att vissa letar aktivt efter FSC, KRAV-märkt,, bra miljöval etc för det är viktigt för dem av princip medan andra struntar totat i det. På det stora hela brukar de vara så att "billigast vinner". Det är tyvärr fler som köper billiga möbler på Plantaggen och Jysk än de som letar efter certifierat. Men det är bra att det uppmärksammas.
Vad är det för träslag då?
CITAT (furir @ 08-05-2008, 17:24)  Vad är det för träslag då? Vet ej. Jag har aldrig fått något tydligt svar.
De har tagit bort möbeln,en solsäng ur rotimentet,den som köpt den får återlämnar den.
Kilmister
10-05-2008, 00:16
Hardwood betyder bara lövträd och inget annat. Kan alltså vara vilket lövträd som helst, dock troligen ifrån mer exotiska platser än Sverige. Men det behöver ju inte vara fel. Det finns faktiskt en hel del med ställen där odlingen sköts minst lika bra som hemma med våra importerade gransorter som faller som furor (om uttrycket tillåts). Sverige är i grund och botten ett lövskogsland. Hur ser det ut idag?
Ezereht
10-05-2008, 21:20
Tall överallt!  I alla fall här uppe.
Orkidétjuven
12-05-2008, 10:18
CITAT (uteplatsen @ 08-05-2008, 15:38)  Jag läste i tidningen igår att möbler i hotade träslag har minskat i handeln, utom på Plantagen - där har de möbler i hotade träslag, som de inte hade i sortimentet förra året - det går alltså åt fel håll. Jag funderar nu allvarligt på att helt bojkotta Plantagen - inte nog med att de ofta har dålig kvalitet på växterna, usel personalpolitik osv, men de säljer även möbler av hotade träslag! Vad tycker ni? Vilken tidning var detta? Stod det verkligen så? jag har svårt att tro det. Enligt en av mina bästa kompisar som faktikst är möbelansvarig på en plantagenbutik och som jag nu har frågat angående detta så säger han att bara för att företagen inte kunnat garantera att det inte handlar om hotade träslag så tar plantagen (iaf inte deras butik) ngra möbler som inte är kontrollerade eller miljövänligt odlade. Och som tidigare anställd så har jag för mig att det är så med. dålig kvalitet på växterna, usel personalpolitik osv? Har du jobbat där? Dra inte alla över en kam.!
Österläge
12-05-2008, 14:59
Jag har letat o letat efter artikeln jag läste, men hittar den inte igen...  så jag vet inte vilken tidning det var.. Borde vara någon av GP, DN eller Metro, det är dem jag läser mest... Jag har inte jobbat på Plantagen o ber om ursäkt om jag sårade dig, det var inte alls meningen!! Men jag har ju egen erfarenhet av deras (ofta bristande) kvalitet o har läst en del om deras personalpolitik här på Odla... Men även om deras växter hade finfin kvalitet, all deras personal vär välutbildad osv, så skulle jag fortfarande tycka det är jättedåligt att sälja möbler av hotade träslag! Jag har lite svårt att tolka din sista mening, menar du att din kompis sagt att Plantagen inte köper in möbler av hotade träslag?
Orkidétjuven
12-05-2008, 18:07
No hurt feelings, det är lungt. Och visst det är många butiker och många anställda. alla kanske inte trivs med varann och de har bra odlare med en bra kvalite. problemet är bara när de inte sköter sina växter som de ska tyvärr.
Jo vad han iaf sa eller som jag förstod det så undviker de köpa in möbler av träslag där de inte kan få en garanti att det inte handlar om hotade träslag.
Österläge
13-05-2008, 09:27
CITAT (Orkidétjuven @ 12-05-2008, 19:07)  No hurt feelings, det är lungt. Och visst det är många butiker och många anställda. alla kanske inte trivs med varann och de har bra odlare med en bra kvalite. problemet är bara när de inte sköter sina växter som de ska tyvärr. Det har du säkert rätt i! Kvaliteten kanske itneär så dålig men ofta är de inte så välskötta... Synd! CITAT (Orkidétjuven @ 12-05-2008, 19:07)  Jo vad han iaf sa eller som jag förstod det så undviker de köpa in möbler av träslag där de inte kan få en garanti att det inte handlar om hotade träslag. OK, det låter ju bra! Kanske är det olika för olika Plantagen butiker? Himla störande att jag inte hittar artikeln igen, hade velat kolla exakt hur det står och vem som säger detta...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|