Full version: Dahlior
Kamrat
Första gången jag ska odla dahlior i år. (Första gången jag ska odla mkt privat, annars har det endast varit via jobb...) Jag har köpt hem knölarna och har inte ngn möjlighet att sätta dem inne för att sätta igång dem. Ska jag ha dem i kylen tills jag ska gräva ner dem om si så där... 3-4 veckor?
Bruna fingrar i Handen
Hmm..med risk för att sabba din odling så tror jag att det är riskfritt att sätta ut dem nu..om du vill..Däremot har jag ett annat problem, mina dahlior der inte alls ut som på bildrna..jag har fått långa slanor som snarare ser ut som nå klätterväxter...vad har jag gjort fel? Är d som med lökar för mkt vatten å för lite ljus?

*suck* Ber om ursäkt...för snabb för att svara..men i butiken ligger de ju inte så svalt.. nåja jag har som sagt inga "gröna fingrar" wub.gif
renate
Jag planterade mina igår,det som är känsligt är ja under jorden,visar bladen sig och det skulle blir en kylig natt lägger jag dubbel fiberdk över.Jag har några knölar kvar,de ligger i en frigolitlåda ute,med en pappersäck över och en gammal trasmatta.Daliaknölar behöver inte ligger i kylskåpet,ha de i en låda i förrådet det räcka.
Jag vet inte i vilken zon du bor men här i södra Sverige kan du plantera daliorna nu,täck de om du är osäker.
Kamrat
Brunis, jag är inte då duktig på lökblommor. Men det brukar ju ta ett tag för växterna att växa till sig. Hur långt har dina dahlior hunnit komma? När det gäller vanliga växter är det ju oftast sol- och värmebrist som gör att de blir långa och gängliga. De drar sig mot ljuset för allt vad de orkar.

Jag jobbar i butik själv och där är vi väldigt noga med att inte ta upp lökväxter från kylen i onödan för att de då börjar gro i påsen och det är inte att föredra även om många kunder gärna ser det som ett tecken på att det är en bra knöl. Det stämmer ju på sätt och vis eftersom det visar att löken/knölen inte är död iaf... men de är ju väldigt känsliga och ska ju helst inte ha börjat gro. Men de ligger nog i butik i ett par veckor iaf... så det är sant. smile.gif

Renate, jag bor i zon 2 så jag borde kanske ta tag dahliorna till helgen. Precis som du säger är de ju i säkert förvar så länge de är i jorden. De är ju känsligast när de just hunnit komma ovanför jordytan.

Tjo, roligt! Då har jag massor att sätta till helgen. Bara jag blir frisk. sad.gif
Bruna fingrar i Handen
Mina attans Dahlior e ju redan säkert över 50cm långa, men de är som sagt mer lika en klockranka än de Dahlior jag sett på bilder...fundrar på om jag ska våga "toppa" dem...Vad tros?
embees
CITAT (Bruna fingrar i Handen @ 09-05-2008, 08:49) *
Mina attans Dahlior e ju redan säkert över 50cm långa, men de är som sagt mer lika en klockranka än de Dahlior jag sett på bilder...fundrar på om jag ska våga "toppa" dem...Vad tros?

Ja det funkar att toppas. Vill du kan, du plantera toppen i en kruka med jord och trä en plastpåse över. Då får du en till dahlia!
Bruna fingrar i Handen
Coooolt..måste prova! Tack för hjälpen thanks.gif
Kilmister
CITAT (embees @ 09-05-2008, 09:29) *
Ja det funkar att toppas. Vill du kan, du plantera toppen i en kruka med jord och trä en plastpåse över. Då får du en till dahlia!

Så gör jag numera varje år. De som är förökade på detta sätt planterar jag vid sommarstugan. Då behöver jag inte gräma mig över att de alltid fryser vid ett tillfälle på hösten när jag inte har möjlighet att åka dit och gräva upp dem. Jorden ger och jorden tar. Men jag tar alltid upp dahliorna vid mitt hus. På så sätt kan jag spara mina favoriter men ändå behålla en viss lättja.
Kamrat
Kilmister, låter som en skön inställning! smile.gif

Grävde ner min dahlior här om dagen. Ska bli spännande att se hur det går. Jag har ju som sagt aldrig haft dahlior tidigare.
Bassam
Köper du en planta bör du plantera ut den först när du är säker på att det inte blir frost. Knölarna och stjälkarna tål helt enkelt inte kylan. Runt första veckan i juni kan vara en lämplig tid att plantera ut den förkultiverade dahlian.
Plantera knölarna ca 10 cm djupt i välgödslad, väldränerad jord.
Man kan toppa en dahlia när den nått ca 15 cm höjd för att få den att förgrena sig mer. Blomningen blir rikare och växten lite tätare. Blommorna njuter du av under hela sommaren.
gladiolus och dahlior tas upp och förvaras torrt och frostfritt i väntan på att planteras ut igen när värsta frostrisken är över.
lycka till, H:Bassam

DragonLady
Mina dahlior ville inte alls sova i vår så jag var tvungen o sätta ner dem i krukor o nu är det redan blomknoppar på en del av dem.
Begonian har redan blommat i ett par veckor nu yes.gif
DragonLady
Knoppar..
Kamrat
Bassam, tack så mkt för info! Jag har inte möjlighet att förkultivera inomhus. Jag bor så litet och har fullt i alla fönster och alla bord och på golvet...

Toppar man en dahlia som andra växter, dvs vid ett blad/bladpar?

Dragon Lady, vad härligt det ser ut! Vad fint det kommer bli när allt kommer i blom! Jag vill också ha knoppar på mina nu! Men jag har iaf äntligen fått knoppar på mina pelargon bäbisar. wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon