dallepistolen
Ja finns det det eller e det för sent alltså något man kan så på plats förutom persilja dill gräslök sallad och sånt där. Fram med all kunskap ni har nu för jag har ingen flirting.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Sallat och sånt kan du inte så nu i växthus, nu börjar det bli för varmt och framåt midsommar är det definitivt för varmt i växthus för de grönsaker du nämner ifall du inte bor jättelångt norrut.

Kanske någon direktsådd av typ Calaloo (en bladamarant) kan funka den verkar gilla värme.

dallepistolen
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 09-05-2008, 09:49) *
Sallat och sånt kan du inte så nu i växthus, nu börjar det bli för varmt och framåt midsommar är det definitivt för varmt i växthus för de grönsaker du nämner ifall du inte bor jättelångt norrut.

Kanske någon direktsådd av typ Calaloo (en bladamarant) kan funka den verkar gilla värme.

Nej skojar du kan jag inte det alltså? Vårt blev precis färdigt och vi har fullt med mördarsniglar men kan man inte ha sallad i växthus alls? Vad ska jag göra nu då? Kan alltså inte persilja eller gräslök dill mm heller vara i växthus?
Åsa, mälardalen zon 2
Persilja, gräslök, dill, sallat funkar bättre utanför växthuset just nu (speciellt sallat vill ha kall jord då man sår den gror inte i varm jord, de som odlar sallat i växthus har kylrum där sallatsplantorna gror). (tänk på att gräslök från frö kräver tålamod det tar ju några år innan du kan skörda).

Det går utmärkt att använda växthus till primörsådd av ex. sallat, spenat, rädisor asiatisk kål etc. men då handlar det om sådd i feb-mars i kallväxthus utan värme, i slutet av maj bör det i stort sett vara färdigskördat. (Då är det ju ändå väl hög tid att plantera sånt som tomat.) Själv har jag redan problem med ex. asiatisk kål som gått upp i stock det har varit för varmt i mitt växthus under den varma perioden vi har fått, så i år är det redan problem med vissa primörsådder får se im den där daikon bildar en rot för varmt växthus ger ofta bara blad och inte mycket under jortd när det gäller såna grönsaker.
Sussie F-Flower
Hej!

...Vet du en sak, Dallepistolen...?

Det kanske är mycket som man inte bör...
..och det är kanske mycket som man inte ska...

Jag är en urusel amatör som bara vill och vill och vill...
Jag blev av med mitt växthus 1991, genom en separation. Efter det håller jag bara på i den mån jag kan...
Blev uppväxt med hobbyväxthus efs min mamma älskade det...
Min mamma (som var född på bondgård) sa alltid till mig, att det man odlar i växthus växer bara/mest ovan jord...
Alltså, vill man odla morötter, så odlar man inte dessa i växthus, efs. de växer under jord. Det blir således mer blast än morötter, om man odlar dessa i växthus...

Vad gäller sallad m.m. (växer ju ovan jord) så visst går det att så. Och visst bliiir det sallad. MEN det blir inte lika vackra salladshuvuden som om de växer på friland. Bladen blir "sladdriga" efs de växer så fort... -men visst går det....

Samma med dill, den blir väldigt lång och gänglig. Men det smakar dock dill....

Jag föreslår att du gör både och. Det du sår i växthuset kommer du att få ganska snabbt, medan det du sår på friland kommer att komma senare...

Jag har själv gjort dessa metoder i växthus, även om det andra är att föredra.

Jag känner bara, att just nu så vill Du så mycket. Testa lite hit och dit vet-jag.

Du ska se att det blir bra!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon