syrolis
19-08-2003, 11:13
Eklöv tar ju jättelångtid på sig att kompostera. Ska man ha den i komposten i alla fall eller ska man göra en egen kompost till alla löven?
Jag har en stor ek så det blir mycket löv...
Ingrid på Västkusten
19-08-2003, 11:29
Jag ahr felra stora ekar och är saligt glad för löven för dem använder jag i hushållskomposten hela vintenr som täckning. De är nedbrytna på senvåren :-))
En egen kompost - det tar för lång tid - kanske gräsklipp och eklöv varvat på våren men då behöver jag gräsklipp till annat och kan itneundvara - men Du har kanske en större gräsmatta än min lille plutt.
Hälsar Ingrid
syrolis
19-08-2003, 23:44
Nog för vi har stor gräsmatta, drygt 2500kvm men vi kör inte med uppsamlare utan det finklipps ner i mattan direkt.
Vi tröttnade att samla upp då det blev flera skottkärror varje gång vi klippte och vår kompost blev en stor jäsande hög...
Numera klipper vi med uppsamlare vid behov av gräsklippet.
Men mina eklöv från den 10-12 m höga trädet bryts inte ner så lätt. I komposten tar den minst 2 år på sig.
Ingrid på Västkusten
20-08-2003, 06:06
Todeloo,
Är det et trädgårdskompost? Det tar tid - om det är i varmkompostn/hushållskomposten så kanske den behövs blandas bättre/fjuttas bättre
Hälsar ingrid
Jag har många stora ekar på tomten och i de komposter som brinner bryts de ned på en växtsäsong. I de mer långsamma komposterna tar det längre tid.
Men jag tycker det är bra att alltid ha tillgång till hela löv och halvförmultnande löv. De är utmärkta att blanda i krukor och att lägga i nya planteringar så att jorden inte torkar ut och hålls levande, och de är urbra som ogräskvävare i grönsakslandet. Om jag vill starta en ny odling/rabatt någonstans har jag alltid eklöv som jag kan lägga på marken i ett tjockt lager med jord ovanpå och vips är planteringen klar...
Vill du ha snabbare förbränning - hämta ett par sopsäckar obrunnen stallgödsel från ett häststall där kusarna står i halm. Lägg detta varvat med eklöven och släng ogräsrens och annat grönt i samma hög/låda.
syrolis
20-08-2003, 11:05
Japp det är en stor öppen trädgårdskompost jag har i andra änden av vår mark.
Den är ca 6 kvm stor och härbärgerar allt från trädgårdsrens till gräsklipp, löv från björk, ek och asp bla och marsvinens burströ.
Sluten varmkompost har vi avvecklat, fick råttor som gragde igenom väggen (30 cm stora - urk och ryyys) och slänger numera allt hushållsavfall i de gröna påsarna till tippen...
Ingrid på Västkusten
20-08-2003, 11:32
Vi har en Gröna J som varmkompost och det är den som får och snabbäter alla eklös. Jag tror på Din trädgårdskompost med - men då kanske gräsklipp å eklöv blandat för en bra hetta. Det här med kalk hängde jag itne med på i ett annat inlägg - jag läste inte så noga åsså funkar det för mig - men förslagen tidigare med stallgödsel färsk med halm som en varmbänk är itne tokiga för eklöven alls. Syndf att gåmiste om det svarta guldet som jag kalalr den - hrrrm :-))))
Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.