safiren
Hej,
Jag bor i ett nybyggt hus i Mälardalen. "Trädgården" består ännu av jord- och stenhögar men tomten är en gammal sommarstugetomt. Det finns en klematis (vinterhärdig, vet ej sort, blommorna är enkla och blåvioletta) och kaprifol som har överlevt trots grovplaneringen av tomten som gjordes inför byggstarten. Jag skulle vilja spara dessa men då måste jag gräva upp dem och ha dem i kruka, åtminstone över sommaren och ev. till nästa år (beroende på när vi kan färdigställa tomten). Vad är oddsen att lyckas med tillfällig krukodling? Klarar de att grävas upp nu? Hur stora krukor skulle i så fall krävas för att de skulle kunna tänkas trivas/överleva ett år?

En annan lösning skulle kunna vara att flytta dem och plantera dem under ett av äppelträden som sparats. Skulle någon av dem kunna trivas där?

Tack på förhand,
Safiren
Karrolina
Hej!

Jag har gjort samma sak! Förra året vid samma tid. Vet inte alls om det var "rätt" men det gick. Allt lever. Jag satte i pallkragar istället. Kaprifolen var inte kinkig. Fick bara med en liten bit av roten, den vissnade ner helt men kom sen igen efter regelbunden vattning. Nu i år ser den fin ut. Klematisarna verkade inte bry sig om att dom blev flyttade.
Bassam
Det går med bada, men glömma att sätta dem i stor kruka som är på uppskattningsvis 20 liter, den är 36 centimeter i diameter. ,, och glömma inte att ta med dem stora klumpjord och vattna de bra första två veckor efter flytning.
Lycka till , H:BASSAM
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon