snoozaren
08-05-2008, 20:48
Jag odlar på en inglasad balkong och undrar hur jag enklast gör med pollinering av mina ärtplantor? Jag har både märgärter och sockerärter men vet inte riktigt hur jag ser skillnad på hon och hanblommor. Den naturliga pollineringen är nog bristfällig eftersom det inte står öppet jämt så insekterna kommer in så jag tänkte hjälpa till lite.
Odlar även gurka och tomater men tomaterna är väl självpollinerande och gurkorna är ju lätta att se skillnad på. Har dock aldrig odlat ärtor på balkongen förut så jag behöver lite hjälp:D
Åsa, mälardalen zon 2
09-05-2008, 08:36
Ärtor har inte skilda han och honblommor och det brukar sällan vara några problem med dem.
tomater har inte heller skilda han och honblommor men det innebär inte att de sköter sig själva de behöver pollinering, brukar räcka med att snärta till blommorna med fingrarna el skaka plantorna. Gurka kan ha skilda han och honblommor (beroende på sort) och då kräver de ofta pollinering.
Du lär dock behöva ha öppet så mycket som möjligt ifall det är inglasad balkong dessa växter gillar inte när det blir alltför varmt, speciellt ärtor gillar ju inte temperaturer uppåt +30C (+tomatens pollen dör när det blir en bit över +30 etc.)
snoozaren
09-05-2008, 18:51
Ok, tack så mycket för svaret! Då behöver jag inte fundera så mycket på pollineringen då:) Gurkor har jag pollinerat förr så det ska nog gå bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.