Ragazza zon6
Mina pellissticklingar har rotat sig fort som attan, en och en halv vecka bara!

Men några rötter söker sig uppåt. Varför?

Tina
Tosan
CITAT (Ragazza zon6 @ 08-05-2008, 22:25) *
Mina pellissticklingar har rotat sig fort som attan, en och en halv vecka bara!

Men några rötter söker sig uppåt. Varför?

Tina

Den kanske tror att den är en orkide och vill ha luftrötter.
Nej, jag har ingen aning, men det hände på en sort av mina rossticklingar. Hade 2 st av samma sort, och både skickade rötter både uppåt och neråt... Skulle va kul att veta varför faktiskt.
Ragazza zon6
Ja det är ju massor av rötter nere i krukan men i nästan varje kruka sticker det upp en rot som ser lite bortkommen ut. Otroligt konstigt.

Jag har drabbats av rejäl sticklingssjuka. Har två moderplantor som gett ungefär 15 nya Mårbackor i år, om alla tar sig. Det är ju sådan sorg att behöva ta bort blomknopparna som kommer -cry-.gif men det är väl det jag måste göra om det ska bli fina...

En fråga till: Mina moderplantor har levt sina tre år hos mig i plastkrukor. Har hört att pellisar inte gillar det men för mig är det ett sätt att skilja mina gamla mammor från kidsen och de har ju inte dött ännu så...

Å vad härligt det är nu! Jag har Trollismanikyr. Svart istället för vitt längst ut på naglarna devil.gif

Ni andra pellisfantaster: Vad gödslar ni med? Jag har kört biobakt men är inte helt förtjust i doften. Har katter (inga gifter tack) och vill vara miljöriktig.

Fenja
När jag samlade på pellisar för ett par år sedan så hade jag alla i plastkrukor, även sticklingar. Jag gödslar allt med flytande blåkorn.
Mvh
Fenja
Gillan
Jag använder också plastkrukor och planterar om i påskossa, likväl som jag sätter sticklingar i detsamma. Men varför några rötter söker sig uppåt ha jag inget svar på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon