Har sökt efter den men finner inget på nätet heller.
I varje fall inte under det namnet som jag känner till, dvs "mor&barn"
Det var en mycket lättodad grön (ej blommande) växt som fick sina nya blad inne i det gamla bladet.
Det nya bladet kom sas från mitten på föregående, därav det svenska namnet. Har ingen aning vad det latinska namnet kan vara, har inte heller sett växten på många år. minns den från barndommen.
Någon som vet?
Jag tror det latinska namnet är: Tolmiea menziesi
Finns lite att läsa om den här på odla bland annat.
http://www.odla.nu/krukvaxter/tolmiea_menziesii.shtml Är det den du menar?
Krakan
Whiskuchi
09-05-2008, 08:13
Det är den som jag kallade Mor och barn i alla fall

Lite kul, jag läste en intervju med en växt"expert" som pratade om bra krukväxter. Personen rekommenderade Mor och barn men
påstod sig inte veta om man kunde föröka den själv. Say what?
Ja jag tror att det är den, lite svårt att se på bilderna, men i vissa vinklar ser man att det nya bladet fommer från föregående... det måste vara den!
Hade ingen aning om att den kunde blomma eller att den kunde planteras ut, där ser man... Tack för hjälpen!
Här finns en bild till:
http://www.dkimages.com/discover/previews/850/884402.JPGDu kan söka på namnet på Google Bildsökning så får du många träffar.
Jag såg att jag hade missat att skriva ett i. Tolmiea menziesii heter den.
Krakan
deborah
09-05-2008, 17:26
Jag har tagit skott från min mammas mor och barn-planta men de har inte rotat sig än efter ca en månad i vatten. De har ju inte dött heller så jag fortsätter hoppfullt.
Om du ger mig din adress så kan jag skicka dig ett par skott om du vill ha.
mina mor och barn (har både den vanliga och den brokbladiga) har bott utomhus i två år nu och de trivs jättebra

och de har dessutom blommat

inte speciellt iögonfallande blommor dock, lite brunröda och ganska små, men de har små "spröt" som gör stt de ser väldigt häftiga ut på nära håll. ska se om jag lyckas få med en bild.
mvh zazu
CITAT (deborah @ 09-05-2008, 16:26)

Jag har tagit skott från min mammas mor och barn-planta men de har inte rotat sig än efter ca en månad i vatten. De har ju inte dött heller så jag fortsätter hoppfullt.
Om du ger mig din adress så kan jag skicka dig ett par skott om du vill ha.
Jag måste bara få tillägga att man planterar mor i jorden(det stora bladet ) och barnen ovanför.
Jag har haft en sån blomma för längesen. Det skulle vara kul att ha den igen. Har du ett skott så tar jag gärna emot.
vanjalarsa
21-06-2008, 11:22
hej
Jag har en MOr &barn utplanterad i en skuggrabatt. Har haft den i flera år. INget konstigt,
Någon som vet var man kan köpa den? Jag har sökt efter den men inte funnit den någonstans. Verkar ändå inte vara så vanlig på plantskolorna...
Tips mottages tacksamt!
mamamaggan
21-06-2008, 21:16
Har köpt den i vanlig blomsterhandel och har för mig att jag sett den på typ Plantagen.
Har mina hängande på min inglasade balkong och de växer så det knakar . När det börjar komma en ny planta i ett blad så tar jag bort det och sätter direkt i jord , funkar jättebra.
Alexander-VG-zon3
21-06-2008, 22:02
här är också en som har den ute ,, vet inte varför den inte säljs som perenn ?
jag tycker blommorna är vackra blommar lite völ tidigt hos mig så frosten brukar ta blommorna . men nytt kommer ju .
millann
23-06-2008, 12:06
På bra handelsträdgårdar/plantskolor så brukar de kunna ta hem växter om man frågar efter det.. Så gör vi i alla fall där jag jobbar!
Mor & Barn är kanske inte så vanlig nu, men jag upplever att fler och fler frågar efter den så jag tror att den kommer att dyka upp oftare snart!
Min mamma kallade
Kalanchoe daigremontiana för "mor & barn" pga att den bildar hundratals småplantor på bladens sidor. Den heter "Mother of Thousands" på Engelska.
Platinum
23-06-2008, 18:07
CITAT (Azur @ 23-06-2008, 19:05)

Min mamma kallade
Kalanchoe daigremontiana för "mor & barn" pga att den bildar hundratals småplantor på bladens sidor. Den heter "Mother of Thousands" på Engelska.
Den som du nämner brukar också kallas Tusenmoder eller Moder med tusen döttrar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.