Full version: maskmedel til katt
carita
Vi har en duktig katt som i vår har börjat visa en enorm talang till att ta små sorkar.... och det är vi enorm tacksamma till.

Hon finner sig i nästan all hantering av henne, ta bort tovor, plocka bort fästingar (hon fick Frontline för två veckor sedan, men verkar inte fungera denna gången) hon ligger och njuter!

Men sen kommer vi till avmaskningsmedel, då blir det blä, spott, dreggel...ursinning. Jag lindar in henne i handduk och försöker att ge henne hon VÄGRAR att öppna munnen! Jag försöker ger Axilur i pastaform med en spruta.

Nu har jag läst om att det finns ett receptbelagt avmaskningmedel Profender som man ger som Frontline, men ska man då först till veterinären eller hur funkar det?

Eller finns det några andra förslag?
Ramred
Hej,

Jag föreslår att du tar och kletar in maskmedlet på tassen på katten, så slickar den i sig allt. Dom är ju noga med att tvätta sig. Jag tycker det är ett mycket smidigare sätt.
gunvor
jag brukar sätta min i buren o ta med till min vet. som ger droncit i nackskinnet - det är smidigt, då vet man att katten fått i sig maskmedlet.
Lemonne

Jag låter mina sötnöss gå utan mat i några timmar och sen blandar jag in maskmedlet i lite mat som jag ger dem. Jag har alltid i lite extra så att de verkligen får i sig den mängd de ska få i sig. Aldrig några problem.
embees
Det finns ett bra men receptbelagt läkemedel som man stryker ut mellan skulderbladen. Fungerar perfekt!
Lady Hamilton
CITAT (carita @ 09-05-2008, 06:02) *
......Nu har jag läst om att det finns ett receptbelagt avmaskningmedel Profender som man ger som Frontline, men ska man då först till veterinären eller hur funkar det?........

Här hos mig fungerar det så att vetrinären skriver ut ett recept (efter kattens vikt tror det är intervallerna <3kg 3-5 kg o > 5kg) så innan du ringer bör du veta unjefär vad katten väger Sedan hämtar man ut på Apotek och ger själv hemma SUPER LÄTT!
Ges i nacken, man bara 'föser' undan pälsen så att skinnet syns, trycker pippetten mot skinnet och trycker ut vätskan så den sprids
Har gjort så med mina katter nu i 3 år
Eva-Helene
På apoteket fick jag rådet att kleta det på tassen och det funkade alldeles utmärkt på min mammas 3 katter. Min är innekatt som går ut i koppel, så jag behöver inte avmaska honom.
embees
CITAT (Eva-Helene @ 09-05-2008, 09:53) *
På apoteket fick jag rådet att kleta det på tassen och det funkade alldeles utmärkt på min mammas 3 katter. Min är innekatt som går ut i koppel, så jag behöver inte avmaska honom.

Ha, va smart! Och katten kan såklart inte låta bli att tvätta ren tassen. Jisses så enkelt! giggle.gif
Lilla Birka
CITAT (embees @ 09-05-2008, 13:39) *
Ha, va smart! Och katten kan såklart inte låta bli att tvätta ren tassen. Jisses så enkelt! giggle.gif

Stort skratt! whist.gif Det är INTE så enkelt! Trodde jag skulle vara smart och hade köpt ett medel som finns i en spruta som man endera kan trycka in medlet i munnen på katten eller smeta på tassen eller blanda i maten. En katt som väger 5 kg ska ha 2,5ml maskmedel. Att trycka in detta i munnen är ingenting som låter sig göras, alltså skulle jag smeta på tassarna. 2,5 ml är mycket på en tass, t.o.m hälften är för mycket - katten bara skvätte till med tassen och poff så låg medlet på marken! Sen gick han ut och rullade sig i kattmyntan! När han kom in igen hade jag lagt lite på hans mat och blandat in det - han vände tvärt och gick ut igen!

Droncit i nackskinnet fick han en gång, men svimmade hos veterinären, så det får vara. Återstår Profender, det är DYRT men det funkar!
Ingrid Zon3
Jo dom vet vad dom vill!
Tänk på att inte ge katterna avmaskning bara för att det är dags. Både apotek och veterinärer rekommenderar numera att bara avmaskar om man har konstaterat att de har mask.
Tosan
På skogisarna vi hade tidigare fungerade det jättebra med pastan i gädda, gärna rå.
Gädda var det godaste de visste och de brukade sitta och blänga och morra åt varann vid varsin skål och vägrade lämna minsta smula till brorsan.
karlsdal
Finns det inte avmaskningsmedel i tablettform längre? Det hade mamma o pappa iaf till katterna förr om åren (när jag fortfarande bodde hemma...) bara att stoppa in så långt bak i munnen man kan komma med ett finger och sedan ge dem något gott direkt efter så att de inte hostar upp tabletten igen. (Alternativt dela tabletten i mindre bitar först.)
Myosotis
CITAT (karlsdal @ 31-05-2008, 07:41) *
Finns det inte avmaskningsmedel i tablettform längre? Det hade mamma o pappa iaf till katterna förr om åren (när jag fortfarande bodde hemma...) bara att stoppa in så långt bak i munnen man kan komma med ett finger och sedan ge dem något gott direkt efter så att de inte hostar upp tabletten igen. (Alternativt dela tabletten i mindre bitar först.)

Jodå, visst finns det det, och det är det jag använder. En pytteliten tablett som man trycker ner i halsen på katten, tvingar den att svälja - klart! Hur enkelt och snabbt som helst. Mat som belöning direkt efteråt. Jag har märkt att katter slingrar sig mer när de tror att de kommer någonvart med det. Menar man allvar brukar de ge upp. Varken mina eller de jag haft att göra med när jag jobbade hos veterinären har någonsin krånglat, dock blev jag klöst när en matte inte klarade av att hålla sin egen kisses bakben.
Tosan
CITAT (Myosotis @ 31-05-2008, 17:09) *
Jodå, visst finns det det, och det är det jag använder. En pytteliten tablett som man trycker ner i halsen på katten, tvingar den att svälja - klart! Hur enkelt och snabbt som helst. Mat som belöning direkt efteråt. Jag har märkt att katter slingrar sig mer när de tror att de kommer någonvart med det. Menar man allvar brukar de ge upp. Varken mina eller de jag haft att göra med när jag jobbade hos veterinären har någonsin krånglat, dock blev jag klöst när en matte inte klarade av att hålla sin egen kisses bakben.

Ja, det trodde jag med... Båda katterna lyckades få upp tabletterna utan problem...
Däremot har jag gett kompisens katter tabletter några gånger utan bekymmer.
omena
CITAT (karlsdal @ 31-05-2008, 07:41) *

Bara att stoppa in.... finns nog en och annan kattägare som kan hålla med om att det inte är så "bara"... blink.gif
Det funkar jättebra på vår ena katt, men den andra... Visst, man tar ett bestämt tag om katten så hon inte kan röra sig (kommer hon loss med en tass en gång är det kört), in med tabletten (djupt in, dessutom måste man sikta i mitten så det inte kommer på sidan av munnen), massera halsen så hon sväljer, håll kvar ett tag för säkerhet skull, lite gott efter. Och pluff - så ligger tabletten utspottad på golvet. Jag läste en gång en teori om att katter har en liten specialficka i munnnen, just för att ha mediciner i. Tror det stämmer faktiskt. Det blir många försök på varje tablett vi får i henne - eller som vi inte hittar igen i alla fall. Blanda med mat går bara lite eller inte alls. Smeta på tassen funkar inte heller särskilt bra. Just maskmedicinen går hon hellre runt med än slickar av. Smeta på tassen funkade bra med en annan medicin däremot - tills vi satte på lite väl mycket. Vilt tassviftande kisse och sen fick vi torka kattmedicin från väggar, golv, soffbordet, TVn, överallt.
gunvor
CITAT (embees @ 09-05-2008, 09:32) *
Det finns ett bra men receptbelagt läkemedel som man stryker ut mellan skulderbladen. Fungerar perfekt!

Det heter Profender - jag köpte mitt hos min veterinär.
Stina, M-stad
Var bara tvungen att skicka en länk till denhär roliga sidan med tanke på maskmedel och mediciner... wink.gif : http://surf.to/kattlandet

Gå sen in på "Humor" och sen vidare till "Medicin". Och allt på humorsidan är värt att läsa, man får mååånga skratt och lite att fundera över! wink.gif
karjo
Jag mosar tabletter och blandar med honung och kletar på kattens tass. Delar upp det i tre eller fyra "klet" för att det inte ska bli för mycket så att katten skakar bort det. smile.gif
renate
Jag ger Droncit i tablettform när katterna har mask,så enkelt är det inte men jag är envis och ger mig inte.Öppnar munnen och stoppa in tabeletten långt i halsen(funkar inte alltid)sedan håller jag munnen stängt till de har svalt tabletten.Gottegott efteråt om de inte är sur på mig och bara går ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon