gunvor
Medlemssiffrorna för de svenska riksdagspartierna har sjunkit drastiskt de senaste 20 åren, och om trenden håller i sig riskerar partierna att dö ut.

Wilmer
Jag har ingen praktisk erfarenhet själv, men det är beundransvärt av de som engagerar sig tycker jag! Jag har vänner som är engagerade, min egen erfarenhet är bara när jag kontaktat någon av dem i kommunen för att framföra en åsikt.
krellus
CITAT (gunvor @ 09-05-2008, 08:03) *
Medlemssiffrorna för de svenska riksdagspartierna har sjunkit drastiskt de senaste 20 åren, och om trenden håller i sig riskerar partierna att dö ut.

Då blir det personval då... flirting.gif
Piccante
Tycker det är något att reflektera över. Många klagar på politiker, det är alltid "någons fel" att det ser ut som det gör i väärlden, antingen regeringens eller kommunens eller någon enskild politikers fel. Ganska ofta brukar folk på gatan dessutom anklaga fel instans när de gnäller....

Men med den utvecklingen att medlemmarna sviker partierna så blir det oundvikligen så att vi får de politiker vi förtjänar. Vi går mot en trend med allt fler yrkespolitiker som har fostrats genom ungdomsförbund och gjort karriär hela vägen och har mkt lite kontakt med vanligt lönearbete och det samhälle som de flesta lever i. Detta kan man lösa på 2 sätt som jag ser det, antingen engagerar sig fler så det blir större ombyte i partierna och politiskt mångsyssleri ersätts med att man sprider uppdrag på fler personer. Eller så får man ersätta partipolitiken om ingen vill engagera sig så och ha personval då istället. Kanske ska ha som i England och USA, enmansvalkretsar där den kandidat som får flest röster vinner?

Ett problem är att vissa partier själva motverkar rekryteringen av nya medlemmar då finns så starka hierarkier inom partierna att det är omöjligt att komma någon vart om man inte är bra vän med de på topp positioner.
aanderss
jag hade kunnat sitta i fulmäktige nu.
känner han som leder sverige demokraterna i byn. han erbjöd mig plats 4 på listan o 4 kom in. men jag tackade nej. man skulle kanske sagt ja o sedan blivit vilde i fulmäktige dvs partilös
Aqvakul
Min erfarenhet som tjänsteman är att många som jobbar politiskt är engagerade och duktiga. Tyvärr är det ofta ganska tungrott och får man dessutom på tafsen så är det lätt att ge upp. Jag har pratat med en del kommunpolitiker som berättat att det är allt svårare att rekrytera till nämnderna. Risken är stor att med ett mindre urval så blir kvalitén sämre. Så ju fler vettiga människor som kastar sig in i politiken, destå bättre.
Pirum
CITAT (Markus_H @ 09-05-2008, 11:21) *
Tycker det är något att reflektera över. Många klagar på politiker, det är alltid "någons fel" att det ser ut som det gör i väärlden, antingen regeringens eller kommunens eller någon enskild politikers fel. Ganska ofta brukar folk på gatan dessutom anklaga fel instans när de gnäller....

Ja, det är ett problem att allt färre är politiskt aktiva (intresserade tror jag nog folk är ändå), detta sammanfaller även med att vi flyttar över verksamhet från det politiskt kontrollerbara till privata aktörer eller bolag med sämre offentlig insyn. Folk i gemen brukar ju ofta klaga på att politikerna sköter något dåligt, men inser inte att när man tar bort makt från politiker så ger man den oftast inte till medborgarna, utan till företagen, och har man då tjänat något i demokratiskt inflytande?

Nåja, jag tror inte partierna dör ut, men de måste nog förändras en hel del. Bland annat vara mer öppna för att man inte ska behöva gå "långa vägen" genom ungdomsförbund, etc.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon