dallepistolen
Jag har hört att det bara e till att plantera en gren från en annan buske så blir det en buske av den grenen sen. Stämmer detta? Och hur går man tillväga i så fall? Tyker det låter för otroligt för att vara sant...
vårskutt!
japp, sant! men jag tror man först ska vika ner en gren som alltså fortfarande sitter kvar på busken, vik ner mot marken och täck en bit 1-2dm med jord och fäst i marken, så den sitter kvar. Då kommer det att växa ut rötter på den biten. När rötter finns, klipper man bort den nya "sticklingen" från moderplantan och planterar på egen plats. Hur lång tid, ingen aning?! Nej, jag har inte provat, men hört talas om!
Har ju bara balkong sad.gif
Whiskuchi
Jodå, det stämmer. Min mormor klippte ner en röd vinbärsbuske och kastade riset bakom skjulet. Några år senare hade vi en jättebuske där, den bar mer bär än någon av de andra biggrin.gif
buffy
En vår stack jag ned bortgallrade vinbärs"grenar" som jag trodde var stendöda runt en rabatt för att markera kanten på den så att inte hunden skulle genväga över den. När växterna blivit stora och jag skulle ta bort markeringen, hade ett flertal av pinnarna fått rötter. Jag planterade ut ett par stycken och satte några i krukor och gav bort, de jag sparade hade massor av stora bär förra sommaren. Vinbärsbuskar ger störst skörd 2:a året efter plantering, har jag läst någnstans.

Sättet vårskutt! beskriver funkar utmärkt, mina stora vinbärsbuskar har gjort många "avläggare" gm att bilda rötter på långa grenar som av sin egen tyngd böjts ned så att de fått kontakt med marken. De blir små nya buskar efter hand, oavsett om man hugger av dem från moderplantan eller ej, men oftast gör man ju det så att man kan flytta dem till lämpligare platser. Man kan föröka kaprifol på samma vis, då skall man böja ned grenarna på hösten för att ha nya rotade plantor till våren.
greven
Du kan till och med få flera plantor på en gren om du viker ned den.

Jag vek ned två grenar, skadade barken lite på flit, och lät vara över sommaren och till påföljande vår. Då grävde jag upp dem och delade dem. Det blev ett 20-tal plantor.
*Stintan*
Jag har tagit 30-40cm långa bitar och bara stuckit ner i jord, inte för grova utan mer toppskott, alla har vuxit sig stora. annars är avlägar som beskrivits ovan ett utmärkt sätt att å nya buskar.
kamrate
Jag har läst att man skall skrida till verket i februari, då man klipper ca 40 cm långa skott, vilka 'nedgräves' ca 30 cm i marken, dvs så att ca 10 cm sticker upp. Jag tog en metallpinne och slog ner så att det blev ett hål att peta ner i.

Det har jag provat och det har tagit sig och grönskar.

Sen har jag även provat att göra liknande för en månad sedan, då jag tog växande skott och petade ner i torvmull som jag har i ett kartongrör, typ sånt man får planscher i. Det har kommit rötter även på detta och det tar sig.
Svante, zon 1
Här har du en bra artikel med bild:
http://www.odla.nu/artiklar/forokarens_dagbok5.shtml
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon