Full version: Ögonlaser
Laban
Funderar på att operera min ögon med ögonlaser. Är det någon som har gjort det som kan berätt lite om det.
ingrids
Nej, jag såg för dåligt - det funkar bara med laser om du inte ser sämre än -10 och inte har för tunn hornhinna. Jag har en kontaktlins inne i ögat vilket å ena sidan kan leda till komplikationer eftersom de öppnar ögat, å andra sidan är det lätt att göra om ifall det blev galet. Avhyvlad hornhinna förblir avhyvlad och har du t.ex. fått rengbågar i utkanten av synfältet eller att hornhinna buktar sig för att den blev för tunn går det inte att ändra. Det är iofs inte supervanligt, men det kan hända.
Mitt värsta scenario är att jag har ökat risken att få gråstarr, men då är det bara att ta ut kontaktlinsen och min lins och sätta in en ny konstgjord. Jag kommer att behöva läsglasögon men vid min ålder *host* är det ändå bara en tidsfråga.
Anic
Ja, jag gjorde det för ca 3 årsedan när jag studerade. Det bästa jag någonsin gjort. Jag har samma syn nu som jag hade innan med glasögon. Den enda biverkningen jag har är att när jag är sjuk, ex förskyld så är ögonen lite torrare än vanligt. Fast det har kanske inte ens med operatrionen att göra eftrsom jag hade problem med att ögonen blivit torrare innan så jag inte kunde ha linser längre. Min syster gjorde det smatidigt och hon har inga biverkingar och inga problem med synen.

Var noga med att kolla upp allt innan du bestämmer dig, beställ hem inormation från olika ställen och läs. Kolla på nätet, skriv ner dina fråge tecknen och ring sedan och fråga klinikenerna. Jag gjorde min operation på globen ögonklinik i gbg, jag kollade även hos medicular(tror det stavas så).

Själva operationen gick till att först bedövades ögat, sen tog de loss horn hinnan( kännde inget alls, blev blite svart för ögat precis när de gjorde det), sen fick jag titta uppp på laser när den arbetade(var som att titta på en lasershow, ganska vackert), på med hinnan och det var klart. Man hade spännt sig och oroat sig så mycket innan att man kände sig snopen när det var klart. Och då frågade om jag ville ta nästa öga också, vilket jag gjorde. efter det var klart och jag fick sitta i väntrummet och vänta på att min mamma skulle hämta mig, man såg inte så mkt utan allt var disigt, kändes jätte konstigt. Men det gjorde alldrig ont. Sen skulle man hem och försöka sova, vila ögonen. Man fick cortison droppar och antibiotika droppa med sig. Solglasögon som skulle skydda, som man fick använda ett bra tag(såg lite lustigt ut när jag gick runt med solglasögon på hösten i ur och skur).

Redan på kvällen när jag vacknade en studn kunde jag märka skillnad även om det fortfrande var disigt, satt och tittade på klockan jätte länge. Det gick väldigt fort, bara någon dag så hade jag bra syn igen. Veckan eftr var jag på återbesök och min syn var perfeckt och jag fick lapp för att ändra krraven på mitt körkort.
Som sagt det gjorde aldrig ont, det enda jag kunde känna när bedövnigen släppt var att det kliade i ögonen, men det var allt.

Jag rekommenderar det varmt. Dessutom är första undersökninge gratis och det skadar aldrig att gå dit kolla om man kan göra operation och få information.

Jag även säg att det tar ett tag att inse att man inte behöver leta upp sina glasögon när man vaknar. Jag farsinerades när jag vakande att jag kunde läsa titlatna på böcker som jag inte ens kunde skilja åt förut. Hur mycket man kan se och hur vackra löven på träden är mm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon