ElinF
Hej!

Vi har ett platt garagetak som ligger i nivå med marken till vänster om en gång upp till vår entré. Mellan gången och garagetaket finns en yta som är ca 3x10 meter där det nu växer gräs vilt. Vi har haft funderingar på att lägga sedum på både garagetak och denna gräsyta men vi har kommit fram till att det blir för dyrt. Dessutom har vi en liten knatte som precis börjat gå vilket innebär att vi kommer behöva sätta upp ett staket så man inte kan gå ut på garagetaket. Är det någon som har en idé om hur vi kan göra för att få en snygg lösning på detta? Vi har funderat på att lägga grus på taket och plantera buskar innanför det kommande staketet men ytan med buskar blir då ganska stor (=ca 3x10m). Alternativ till detta?

Jättetacksam för råd!
(Jag kan nämna att vi vill ha något som inte kräver alltför mycket underhåll och att vi tycker om minimalistisk trädgårdsdesign)

p.s. stenarna som nu ligger på taket är en provisorisk lösning för att hålla gummiduken på plats d.s.
Garagetak1
pleximaster
Blir sedumtak verkligen så dyrt det hade passat så väl + ett litet nätt enkelt staket.

mvh plexi
ingrids
Grus låter som en smart idé - är själv något av en grufantast. I en del trädgårdsdesignböcker finns det bilder på en kubistisk/minimalistisk grusträdgård där den triangulära ytan är indelad i fält med hjälp av någon sorts stålkanter. Fälten är sedan fyllad med grus i olika färger och vissa är fyllda med sedum och annat torktåligt. Något är vatten tror jag. Har också sett schackbräden - endera olikfärgat grus eller omväxlande grus och sedum eller timjan.
Ett tuvbildande gräs är ett modernt alternativ till häck, tåtlar t.ex. Blir inte så jättebilligt men man kan köpa små plantor eller så själv.
Är det dåligt att gå på garagetaket eller dåligt att falla ner från det? På bilden ser det ut som att staketet egentligen bara skulle behöva gå runt den delen av taket man kan trilla ner från.
Ralf
En stila fråga innan jag svarar vidare, är det ett betonggarage?

Hur mkt kostade sedumtaket?? tänkte själv skaffa ett sånt till en stuga nämligen.
Karrolina
Hej!

Jag såg i byggadelen av forumet för ett tag sedan ett inlägg om hur man gör sitt eget sedumtak. Verkade väldigt enkelt! Sök där.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon