Katharina
Vi har som jag tidigare skrivit en helt nyplanterad avenbok-häck. Den tar sig fint verkar det som och jag är säker på att vi valt rätt. Men just nu är det naturligtvis väldigt kalt nedtill och jag undrar om det är ok att sätta småplantor i häcken mot gräsmattan till. Skulle kunna tänka mig något marktäckande. Men tar de näringen från avenboken då? Vi lägger gräsklippet på nu för att behålla fuktigtheten och det sägs väl att gräsklippet ger ra näring?

Sedan undrar jag lite över hur vi ska klippa den. På plantskolan sa de att vi ska klippa sidornaoch lämna en dm från stammen ungefär, vid midsommartd. Stämmer detta? Är det något mer jag bör tänka på.

Tacksam för svar från alla häck-kunniga här :-)
ingrids
Skulle inte våga stjäla näring från en nyplanterad häck utan fortsätta med gräsklippet. Vill du ha något prydligare på sikt kanske markduk och grus, kanske några kullerstenar, och med några gluggar i duken för vårlök.
Katharina
CITAT (ingrids @ 09-05-2008, 15:40) *
Skulle inte våga stjäla näring från en nyplanterad häck utan fortsätta med gräsklippet. Vill du ha något prydligare på sikt kanske markduk och grus, kanske några kullerstenar, och med några gluggar i duken för vårlök.

Jag förstår att det är det givna svaret och jag nöjer mig med det. Ska lägga band på mig och inte plantera sönder vår fina häck. Tack fr tipset om markduk :-)
Karrolina
Tänk på att inte lägga på gräsklipp efter midsommar. Om du gör det hinner inte dom nya skotten förvedas till vintern och häcken kan få frysskador.

/Karrolina
Katharina
CITAT (Karrolina @ 10-05-2008, 22:05) *
Tänk på att inte lägga på gräsklipp efter midsommar. Om du gör det hinner inte dom nya skotten förvedas till vintern och häcken kan få frysskador.

/Karrolina

Såg ditt inlägg först nu. Så du menar att jorden runt ikring ska var afri från efter midsommar? Tänk om jag rensar bort de nya skotten och tar dem för ogräs? Är det möjligt? *känner mig lite dum*
Ingrid Zon3
Tror att det är skotten däruppe som ska mogna av. Avenbok slår väl inte rotkott i nån större omfattning?
Bladen på avenbok är ju rätt speciella så du kommer säkert att lista ut vad dom är vad.
Sommartorparn
CITAT (Katharina @ 25-05-2008, 23:00) *
Såg ditt inlägg först nu. Så du menar att jorden runt ikring ska var afri från efter midsommar? Tänk om jag rensar bort de nya skotten och tar dem för ogräs? Är det möjligt? *känner mig lite dum*

Gräsklipp som är grönt innehåller mycket kväve. Det behöver alla växter under första delen av sommaren. Efter midsommar börjar dom vedartade växterna förbereda vintervilan, så dom vill inte ha kväve då. Det gräs som du nu lägger dit har vissnat om ett par veckor och har slutat utsöndra kväve. Det är ändå en fördel om du låter det ligga kvar eftersom det är mums för maskar och håller jorden fuktig och fri från ogräs. Gräsklippet kommer så småningom att försvinna av sig själv till nytta för jorden.
Katharina
Aha, ja då förstår jag mer. Tack snälla för svar :-D
HelenJ
CITAT (Katharina @ 09-05-2008, 12:31) *
Sedan undrar jag lite över hur vi ska klippa den. På plantskolan sa de att vi ska klippa sidorna och lämna en dm från stammen ungefär, vid midsommartd. Stämmer detta? Är det något mer jag bör tänka på.

Tänk på att inte klippa toppen förrän den nått den höjd du vill ha! Annars stannar den av helt. Skulle du råkat klippa av en topp ändå, kan du kanske lura den genom att välja en annan gren som sitter högt, och binda den mot ett stöd så den blir vänd rakt upp.
Jag har också fått lära mig att om man binder upp topparna och tvingar dem att växa rakt uppåt, så växer häcken fortare. Och det har funkat hos mig!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon