Söttok06
09-05-2008, 11:39
Jag har frösått Tomater, ett par olika sorter samt Kapkrusbär. Men de ser så gängliga ut jämför med dem jag ser i affären som har kraftiga stammar. En del jag har hemma är nästan 30 cm höga, en del är mindre. De har stått i fönster och fått mycket ljus. Men jag förstår att det kan ha varit för varmt där.
Fixar det till sig sedan vid frilandsplanteringen? Eller blir de för alltid gängliga?
Preussen
09-05-2008, 14:16
CITAT (Söttok06 @ 09-05-2008, 12:39)

Jag har frösått Tomater, ett par olika sorter samt Kapkrusbär. Men de ser så gängliga ut jämför med dem jag ser i affären som har kraftiga stammar. En del jag har hemma är nästan 30 cm höga, en del är mindre. De har stått i fönster och fått mycket ljus. Men jag förstår att det kan ha varit för varmt där.
Fixar det till sig sedan vid frilandsplanteringen? Eller blir de för alltid gängliga?
du kan plantera ner dem som ett liggande L där större delen av stammen ligger vågrätt. Lägg den inte för djupt utan en knapp cm under jorden. se till att jorden är varm sen så fixar sig det nog.
Birgitta i Mora
11-05-2008, 17:04
Du kan plantera dem djupt, i t ex mjölkförpackningar. Sätt dem nästan i botten och ta bort de blad som kommer under jord. Så bildar de fler rötter längs med stammen. De blir nog kraftiga och fina när de kommer ut så småningom.
hjärtegull
11-05-2008, 18:36
Jag har samma problem, men nu har jag redan satt om tomaterna i större krukor (typ 5 liters). Ska jag sätta om tomaterna i en mindre kruka, sätta dom djupt och vänta tills dom blir kraftiga eller klarar dom av det i krukorna dom står i nu?
charsson
15-05-2008, 18:21
Var försiktig med Kapkrusbären. Jag hade sådana för en c:a fem år sedan. Jag satte dem både i växthuset och på friland. De spred sig ohejdat genom rotskott. Det slutade med att jag rev bort allt, även i växthuset. Så odla dem i kruka. Trots en kall vinter dök de upp året efter, konstigt nog. Bor i zon 5.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.