Är det någon som vet hur man komposterar latrinavfall. Vi funderar på att köpa en frystoa till landet och jag skulle gärna vilja kompostera latrinen och använda till blommorna istället för att betala för att få den hämtad. Jag vet att man måste ha tillstånd, men hur ska komposten vara byggd?
Gossen Ruda
20-08-2003, 21:05
Jag är dålig på nuvarande bestämmelser men jag har helt enkelt snickrat till en tät låda av tryckimpregnerat virke med tillhörande lock. Jag har en separerande toalett så det jag lägger där är mycket torrt. Jag tycker du skall kontakta kommunens miljöavdelning. Dom vet bäst vad som gäller i din kommun och hjälper gärna till med råd.
Här finns bra info från Värdmö kommun om olika latrinkomposteringsvarianter och
här finns Mullbankens latrinkompost som är mycket enkel att bygga själv.
Frystoalett låter intressant. Var hittar man information om sådana?
kryddan
21-08-2003, 08:54
Vet inte riktigt var du kan hitta info, men de finns i allafall att köpa på typ K-rauta. Vi valde mellan en sådan och en klassisk mulltoa. Valet föll på mulltoa för att slippa efterkomposteringen som frystoan medför.
http://www.rumlaborgmek.se/Här finns info att läsa om frystoa. Vi har också stått i valet och kvalet mellan mulltoa och frystoa. Grannen på landet hade en mulltoa, men slängde ut den och köpte en frystoa istället. Frystoan är väldigt liten, det luktar absolut ingenting eftersom innehållet håller -18 grader. Det är fräscht att tömma den eftersom det ligger förpackat i en komposterbar påse (eller platspåse om man inte vill kompostera). Så jag tror att det är ett bra val om man har lite plats och inte kan gräva ner en kompostlåda under huset.
kryddan
21-08-2003, 10:08
Många modeller av mulltoaletter behöver iofs ingen tank under huset - beror på hur stor man vill ha. Vår klarar 3-4 personer och tar inte mycket plats. Däremot låter fläkten en del - klar nackdel! Ur den aspekten är nog frystoa rätt bra, verkar ju inte behöva någon fläkt - och man slipper joxa med ventilationsrör. Vi har dessutom behövt en liten inlärningsperiod på vår mulltoa - den har blivit för blöt ibland och då luktar den INTE gott
Det finns någon förpackningsvariant också, men den är rätt dyr i drift och jag har inte riktigt fattat hur man efterkomposterar den.
Gunnar Eriksson
21-08-2003, 22:03
Stackars kompost som ska få den frysta klumpen i magen. En hel del energi måste den ju förbruka också varna sommardagar. Separetts toaletter eller WM-Ekologens porslinstoalett är väl trevligare alternativ.
Gunnar
Man borde väl kunna lugna sig lite med att lägga påsen i komposten tills den tinat lite?
gräskarln
17-09-2003, 18:13
Hej,
Jag har drygt 10 års erfarenhet av frystoa med latrinkompostering i Mullbanken. Fungerar mycket bra. Ända nackdelen är att det blir ganska mycket att bära. Och tänk på att använda ett stort kärl så att Du inte behöver tömma alltför ofta. Jag använder samma kärl som använd på torrtoa. Jag bryr mig inte om att tvätta kärlen efter användning.
gräskarln
Har du skippat påse i hinken?
gräskarln
09-12-2003, 22:13
Ja, jag har skippat påsen i hinken. Den gör ingen nytta.
Gräskarln
gräskarln
09-12-2003, 22:13
Ja, jag har skippat påsen i hinken. Den gör ingen nytta.
Gräskarln
Jan af Lisö
12-12-2003, 12:39
Aquatron
http://www.aquatron.se/start.se.htmlär en annan lösning - med maskar blir det en låda varannat år i min sommarstuga. Jag har två lådor som jag byter varannat år så den andra får ligga i buskaget och multna. När det är dax att byta så finns det bara lite mull kvar.
Hannele
12-12-2003, 13:20
Får man kompostera latrin
någonstans i dag?
Många kommuner har avloppstvång även i sommarstugor...?
Tillstånd är nog lämplig att skaffa i alla fall.
http://www.odla.nu/metoder/kompost.shtml
Visst får du kompostera latrin. Jag känner inte till någon kommun som inte tillåter kompostering. Värmdö kommun drar till och med in sin latrinhämtning under 2004 och hänvisar till latrinkompostering.
Vanliga krav på en latrinkompost är
1. att den ska ha lock och en tät botten - så att eventuella smittsamma bakterier inte ska komma ner i grundvattnet och kanske i någon dricksvattenbrunn. Det är alltså inte tillåtet att bara gräva ner latrinet eller att lägga det i den vanliga komposten.
2. att materialet ska ligga i komposten minst sex månader, i någon kommun ett år, efter sista påfyllningen innan det får tas ut. Det är för att de smittsamma bakterierna ska hinna dö. För att säkerställa tidsgränsen brukar kommunerna kräva att man ska ha två behållare.
Sen är det också vanligt att kommunerna har krav på hur store volym komposten ska ha.
Jag har skrivit en beskrivning av hur man ska sköta sin latrinkompost. Mejla mig så ska jag gärna skicka den.
Hälsningar Gunnar
solkatten
13-01-2004, 08:50
Urin är bra gödning och behöver inte komposteras först! 1 del urin och 9 delar vatten ungefär.
Rent ut sagt: pissa i en dunk och avlasta toan
http://www.bigpumpkins.com/Diary/DiaryView...=23692&action=LHär finns många bra gödnings- och komposteringstips.
Och man behöver ju inte bo i sommarhus för att göda med urin.
Eivor på Väddö
13-01-2004, 18:54
Jag har Separett torrtoa + Mullbank för kompostering. Det fungerar alldeles utmärkt. Kisset hamnar i en liten skål längs fram i toan och rinner ut i en flaska utanför huset. Latrinet blir på så vis torrt - jag strör på torvströ efter varje besök. Det luktar inget, inte ens på varma sommardagar. När jag tömmer kissflaskan blandar jag med torvströ i en tunna, låter det suga in och tömmer det sedan i Mullbanken. Mullb. har en kraftig plastbotten som gör att inget läcker ut i marken. Latrintunnan åker förstås samma väg. Ett år efter sista tömningen i Mullb. kan man ta ut fin mylla. Hos oss kräver kommunen tre Mullb. Jag tyckte också att fläkten lät för högt, tills jag kom på att plocka isär den och göra rent den. Den var MYCKET full med damm och flugskit, vilket gjorde att den gick snett och tungt. Efter rengöring blev den nästan tyst igen.
Eivor på Väddö
Terese på Ingarö
23-01-2004, 15:51
Skit-intressant ämne!
Vi bor permanent utan kommunalt avlopp 4 pers. Vi har nu septiktank vilket känns som ett slöseri med ... ...ja mänskliga gåvor.
Jag funderar nu: Om man separerar - blir det då inte för mycket urin att ta hand om. I länken i början av denhär tråden står det att man bör ha en tomt på mer än 3000m2 och inge berg för det ska fungera (Vi har typ 2600m2).
Det alternativ som jag nu funderar på är stormultrum - alltså allting i ett stort slutet multrum, även en del hushållsavfall. Jag vet att det finns system som bygger på ett sluttande plan där man öppnar en lucka längst ner och får ut härlig mull! Utopi?
Nu undrar jag om NÅGON har erfarenhet eller annan åsikt kring detta.
Latrinkompostering - alltså att bära-tömma-vända - känns för jobbigt.
Boel z4
23-01-2004, 19:34
Kära Terese! visste inte att du var engagerad i detta ämne! *S* Vet du, vi känner en karl som har ett sånt stormultrum i sitt hus i Gerlesborg. Vi har varit där. Enligt honom funkar det jättebra (fast det bli inte så stora mängder mull som man skulle kunna hoppas, typ en hink på våren och en på hösten). Det enda jag minns var att det drog jäkligt kallt i häcken när man satt på hans mugg (pga av fläktar).
Jag förbereder nu all rördragning så att här kan installeras en mulltoa så småningom med urinseparering. Funderar på enklare variant eller en större investering i en Aquatron.
MEN vad svårt det är att hitta en separerande toastol i Stockholmstrakten! Var har ni som hittat sådana köpt dem?
Fick svar om detta - www.kompostcenter.se i Solna - som jag själv tidigare rekommenderat andra för bra sortiment av varmkomposter etc... Inte visste jag att de hade toastolar också. Tack för tipset!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.