Full version: Direktsådd i krukor
Ellinore
Hejhej!
Förra helgen sådde jag slingerkrasse, solros och ringblommor i krukor enl konstens alla regler med speciell krukjord toppat med såjord. Täckte över dem med en tunn fiberduk o har hållt jorden fuktig hela veckan. Ringblommorna har redan börjat titta upp, men de andra dröjer lite.

Men vad ska jag nu göra för mer för att få bästa resultat? Hur länge låter jag fiberduken ligga på och ska jag "toppa" plantorna när de visar sig? Har läst nånstans (som jag givetvis inte kan hitta igen...) att man ska nypa av hjärtbladen så fort de tittar fram för bättre förgrening, stämmer det?

Tacksam för lite hjälp :-)
Rihane
nono.gif Knipsa inte av hjärtbladen så fort dom visar sig. -fear-.gif
Var har du läst det?confused.gif

Toppning görs på vissa plantor på karaktärsbladen, lämna kvar åtminstone ett par med karaktärsblad, men på vilka växter får andra svara på.
Jag tänker inte toppa mina ringblommor(om nu du nu inte får ett svar som talar sig varm för det). Men när jag hade slingerkrasse toppade jag den.
Solros är okänd för mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon