Dunder Bettan
Jag har en stor balkongvägg i tegel som jag vill ha klätterväxt på. Men jag har ingen anning om vilken.
Balkongen ligger i öster, i södra zon 1 och den till tänkta väggen är alltid i skugga. Det spelar ingen roll om växten blommar eller inte, men gör den så vill jag ha svala färger.

Klätterhorontensia har jag funderat mycket på, älskar denna växt, men jag undrar om jag kommer ha glädje av den. Jag har hört att den växer långsamt. Vi kommer troligen att flytta ifrån lägenheten om 5 år. Kanske det finns någon möjlighet att ta den med sig. Någon som vet?

Någon som har andra förslag på växter?
cecland
Någon sorts klematis kanske?
Finns flera hundra sorter, med blommor i olika färger. Fast de klättrar inte direkt på väggen, du måste ha en spaljé. De växer upp fort, och troligen kan du få blommor redan i år om du väljer rätt.

T ex alpina-sorten trivs i skugga, men den blommar på fjolårsgrenar.

Själv har jag 3 st klematis på min österbalkong.
freddie
Humle. smile.gif
Dunder Bettan
Humle är ju jätte fint, så det kanske hade varit något. Visste inte att den kunde växa i skugga.
Klematis kan nog också vara något.

Ingen som vet något om klätterhorotensian?
Eva-Lotta
Pipranka tror jag trivs bra i skugga

Eva-Lotta
Ingrid Zon3
Klätterhortensian tar sig möjligen på 5 år men jag undrar om den inte vill ha det lite ljusare. Och jag tror rötsystemet vill ha gott om plats. Men prova kan man ju alltid.

Pipranka tror jag också på men tar tid på sig den med.

Murgröna med olika bladmöster kanske?
Fenja
Tänk på att pipranka och humle blir många meter långa, humlen upp till 8 meter! Klätterhortensian klarar skugga väl, men den växer väldigt långsamt, så det tar flera år innan den täcker en vägg.
Alpklematis fungerar i skugga, liksom kaprifol, den sista finns i doftande varianter, men blir ganska yvig med tiden.
Ettårig slingerkrasse går bra i skugga.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon