|
dallepistolen
09-05-2008, 15:46
Ja vad säger man? Vi har fullt upp här hemma med saker och jag tjata på min sambo att vi måste skaffa växthus för vi kan ju inget så pga mördarsniglar. Jag skulle så persilja gräslök dill blomkål broccoli mm i mängder oc frysa in till vintern. Sina egna grönsaker bara att plocka fram. för det e ju dyrt att köpa. Sambon han har stått och slitit med detta och vi har tagit sparade pengar till växthuset. Nu får jag reda på att det mesta jag sått kan man inte ha i växthus  Sallad skulle jag ha i mängder. Hur dum får man vara??? Trodde allt gick att odla i växthus. Hade jag vetat detta hade vi inget köpt. Hur dum får man vara? Jag borde väl fattat när det står på friland  Ville bara skriva av mig lite för jag känner mig just nu som den största idiot som finns...
skogstroll
09-05-2008, 15:56
du får väl hålla koll på de små gynnarna + skydda växterna med något...
CITAT (dallepistolen @ 09-05-2008, 16:46)  Ja vad säger man? Vi har fullt upp här hemma med saker och jag tjata på min sambo att vi måste skaffa växthus för vi kan ju inget så pga mördarsniglar. Jag skulle så persilja gräslök dill blomkål broccoli mm i mängder oc frysa in till vintern. Sina egna grönsaker bara att plocka fram. för det e ju dyrt att köpa. Sambon han har stått och slitit med detta och vi har tagit sparade pengar till växthuset. Nu får jag reda på att det mesta jag sått kan man inte ha i växthus  Sallad skulle jag ha i mängder. Hur dum får man vara??? Trodde allt gick att odla i växthus. Hade jag vetat detta hade vi inget köpt. Hur dum får man vara? Jag borde väl fattat när det står på friland  Ville bara skriva av mig lite för jag känner mig just nu som den största idiot som finns... Odla tomater, paprika och gurka i stället. Det är inte fy skam det inte! Odla det andra under odlingsväv.
dallepistolen
09-05-2008, 16:36
CITAT (embees @ 09-05-2008, 17:05)  Odla tomater, paprika och gurka i stället. Det är inte fy skam det inte! Odla det andra under odlingsväv. Fast de kommer ju under eller hur menar du? Kompisens svärmor odlar sallad i växthus, och det funkar bra för henne. E det någon ide att prova? Kan du förklara mer med väven hur jag ska göra? För det finns inte en chans att jag kan hålla dom borta. Jäkla odjur
Mna kan förkultivera sallaten i växthuset och så plantera ut plantorna i landet när de växt till sig lite. Sniglar ger sig helst på pyttesmå plantor, de som är lite större är kanske inte lika delikata?... Vad är det som hindrar dig att prova att odla sallat i växthuset, när det ändå finns där? Varför skulle det inte gå? Kanske för att det blir för varmt? Jag odlade sallat i växthuset och satte ut plantor redan i slutet av mars resp april och har redan skördat en hel del. Vi har ganska mycket mördarsniglar, men de har inte hittat sallaten ännu! Det kan visserligen bero på att det inte har regnat på flera veckor, med undantag av 1:a maj. Man kan skydda salltsplantorna genom att sätta petflaskor utan botten och kork över dem som ett eget växthus. Sen kan man varje morgon och kväll gå en jaktrunda och samla in de sniglar som trots allt vågar sig fram! Vad vill du odla förutom sallat? Det finns ju mycket som trivs i växthus!
Stevick
10-05-2008, 07:45
Det finns ju physalis man kan odla, de blir ju otroligt goda! fikon finns ju också, sen kan du ju ta in en vindruva o doftpelargoner kan du ju baka på...
dallepistolen
10-05-2008, 07:59
CITAT (rosita @ 09-05-2008, 22:00)  Mna kan förkultivera sallaten i växthuset och så plantera ut plantorna i landet när de växt till sig lite. Sniglar ger sig helst på pyttesmå plantor, de som är lite större är kanske inte lika delikata?... Vad är det som hindrar dig att prova att odla sallat i växthuset, när det ändå finns där? Varför skulle det inte gå? Kanske för att det blir för varmt? Jag odlade sallat i växthuset och satte ut plantor redan i slutet av mars resp april och har redan skördat en hel del. Vi har ganska mycket mördarsniglar, men de har inte hittat sallaten ännu! Det kan visserligen bero på att det inte har regnat på flera veckor, med undantag av 1:a maj. Man kan skydda salltsplantorna genom att sätta petflaskor utan botten och kork över dem som ett eget växthus. Sen kan man varje morgon och kväll gå en jaktrunda och samla in de sniglar som trots allt vågar sig fram! Vad vill du odla förutom sallat? Det finns ju mycket som trivs i växthus! Hej! Det var att det var en här på forumet som skrev att det e alldeles för varmt. Det jag vill odla bla som inte verkar gå i växthus e persilja, dill, gräslök och sallad. De tre första vill jag gärna odla massor av och frysa in till vintern. Vi har provat att odla men här e fullt och jag lovar det går inte dom har helt tagit över. Dom e på ett par hektars yta och det e överfullt. Kan jag prova att odla? Trodde bara att det var helt kört, men det kanske finns en chans? Men hur dum får man vara? Jag antog att precis allt går att ha i växthus
Discogiraffen
10-05-2008, 15:49
Jag satte plocksallat i mitt växthus förra året, det gick finfint. De tokväxte och blev typ en meter, eftersom jag inte är så förtjust i sallat (ja, jag frågar mig också varför jag promt skulle knöka in det också...). Testa! Skydda med skuggardiner av något slag. Jag har satsat på pallkragar i år, har fått för att det är snigelsäkrare.
I växthuset är nu sallad, ruccola, asiatisk kålblandning, dill, bladpersilja, mangold och olika kryddor redo för skörd. Rädisorna skördade vi till valborg.
Det som funkar ute i maj funkar i kallväxthus i mars-april om du skyddar med fiberduk!
Sedan är det klart för tomater, gurka, paprika, chili och vindruvor resten av sommare.
Efter det sår du ny sallad för skörd sent på hösten och är det en så här varm vinter igen så kan du också odla vintersallad.
Däremot vet jag inte om morötter och lök funkar.
Måste nog prova.
Det går alldeles utmärkt att odla sallad utomhus även när man har sniglar. Min mamma odlar i stora trälådor som står 1.50 meter ovan jord. Även i växthus har jag hört att det funkar, har för mig att det var någon på forumet som gjorde det, eller var det i någon tidning?
Vill bara trösta dig med att jag odlar ALLT i växthuset, även sådant som ska vara på friland. Funkar kanon
Växthus är små trädgården som kan kontrollera luft temperaturen fuktighet och insekter och sjukdom, så alla växt kan trivs inne, men det är inte samma kvalitet, på grund att solen med sin strålar gör bra kvalitet, Lycka till, H:Bassam
MammaMattsson
19-05-2008, 15:50
CITAT (dallepistolen @ 09-05-2008, 16:46)  Ja vad säger man? Vi har fullt upp här hemma med saker och jag tjata på min sambo att vi måste skaffa växthus för vi kan ju inget så pga mördarsniglar. Jag skulle så persilja gräslök dill blomkål broccoli mm i mängder oc frysa in till vintern. Sina egna grönsaker bara att plocka fram. för det e ju dyrt att köpa. Sambon han har stått och slitit med detta och vi har tagit sparade pengar till växthuset. Nu får jag reda på att det mesta jag sått kan man inte ha i växthus  Sallad skulle jag ha i mängder. Hur dum får man vara??? Trodde allt gick att odla i växthus. Hade jag vetat detta hade vi inget köpt. Hur dum får man vara? Jag borde väl fattat när det står på friland  Ville bara skriva av mig lite för jag känner mig just nu som den största idiot som finns... Du är INTE världens mest idiotiska människa! Du kommer att vara glad över ditt växthus länge, och ju mer du lär dig, ju mer kommer du att se möjligheterna! Det är inte bortkastade pengar! Visst kan du köra dessa växter i växthus, bara du skuggar litet. Sallat kan vara knepigt att få att gro i högre temperaturer, men sår du fröna i ett brätte i tex. källaren och tar fram när de grott så går det bra. Att odla på friland, med skydd av fiberduk är enkelt, när du sår eller sätter ut fördrivna ( i växthuset!) plantor, så täcker du sådderna med fiberduk, och tätar kanterna nedtill, då kan inga sniglar ta sig in, och fiberduken släpper igenom vatten och ljus. Täta noga nedtill bara. Tänk också på att så i omgångar, så har du plantor för hela sommaren, och som jag nämnde innan, det är excellent att förkultivera dem i växthus! Dill kan vara knepig att få att växa där man vill, jag har lyckats bäst med att sprätta frö här och där på tomten.
Både persilja, gräslök och sallat kan bli fina i växthus. Men TOMATER. Tänk på vad soltorkade kostar! Du kan få massor om du gör egna, och slanggurka som du kan äta färsk och göra smaskiga inläggningar. Gräslök, persilja och dill går utmärkt i vanliga blomsterrabatter, dill är skitsnyggt som utfyllnad, persilja som kantväxt, och gräslök med sina blommor, en gräslöksplanta i växthuset gör dessutom att du kan skörda jättetidigt. Till kålväxter hade jag nog grävt ett land, gödslat rejält, haft gräsklipp mellan raderna och täckt allt med fiberduk, annars käkar kålfjärilslarver gärna upp rubbet. Vindruvor, physalis, aubergine, paprika, chili, ja det finns massa skoj att ha i växthus. Och allt växer så mycket bättre! Och en liten sittplats kanske, tänk att sitta där och dricka morgonkaffe när det regnar utanför.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|