deborah
Hej
Jag vill gärna ha min stora flasklilja på balkongen (i göteborg). Kan jag ställa den där under sommaren utan att riskera att den dör för mig?
Balkongen är ganska solig, men jag kan ordna skugga åt palmen om det behövs.

Andra växter jag tänkt ha på balkongen är Gullranka, ampellilja och div kryddväxter. Finns det någonting jag borde tänka på?

Deborah
deborah
Ingen som vet om man kan ställa sin flasklilja på bakongen? *tjat*
Orkidétjuven
Har du bara mycket sol så tror jag inte det ska vara alltför problematiskt, de vill ha det mycket soligt och de kan gå ner i temp så det är ingen fara, se bara till att den inte för överdrivet mycket vatten.

Gullranka dock är jag lite osäker på hur det kan gå, tror inte den tycker om det, de gillar inte tempraturer under 17 C, men du kan ju prova.
Ampelilja borde väl funka, men kanske gärna lite skuggigare, inte för kallt bara. men runt 20 C så går dte nog bra,.

good luck. biggrin.gif

Alexander-VG-zon3
flaskliljan kan du ta ut men skugga den ,, den bränns även i östsol . måste avhärda den först sedan tål den solen . ampelliljan är väldigt tålig den kan du ställa ut ,,den tål även lätt frost med att bara topparna blir vissna . mina ampelliljor tar jag ut redan när det bara är runt +1c +5c på dagen och tar in vid frost . till hösten tar jag in dom när nätterna sjunker neråt 0c -1c och sedan tar jag in dom helt när dagarna blir runt +1c ,, ge den bara mycket vatten och skugga den först . gullrankan är med tålig ,, nästan lika tålig som ampellilja bara du inte utsätter den för frost . skugga den också första tiden . alla utom ampeliljan vill torka upp på ytan och sedan vattnas rikligt . ampelliljan vill ha mycket näring och gärna stå i lite vatten . alla kryddväxter kan du dock sätta i solen direkt ,, låt dom torka upp sedan vattna .
Orkidétjuven
Har du provat gullranka ute? Hur tycker du det fungerar?

För vart jag än läser så står det inte kallare än 15 C.

Även den kan stå väldigt blött, jag hade en som stod i ett grunt akvarie i över 13 år.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Orkidétjuven @ 15-05-2008, 19:28) *
Har du provat gullranka ute? Hur tycker du det fungerar?

För vart jag än läser så står det inte kallare än 15 C.

Även den kan stå väldigt blött, jag hade en som stod i ett grunt akvarie i över 13 år.

dom flesta växter tål under +10c ( en del tål inte under +5c dock och alla tål heller inte frost ),, även tropiska men då går dom in i vila . jag övervintra så pass tropiska växter som carambola,banan,avokado m.f i ca +10c +5c på natten och på dagen +15c +20c och då växte dom även lite .

i +15c så växer gullranka . den tål även växa i subtropsikt klimat som även kan få en släng av frosten men då fryser den ner vid första frost och sedan återvänder vid varmare väder från stambasen som överlevde kylan . och vad jag lärt mig så trivs den i en temp mellan +15c +25c . mamma brukade ha sin ute och hon vet inte mycket så hon tar ut den i april-maj och in när hon kommer ihåg det ,, dock en vinter va den ute allt för långt in på hösten och frös sedan ihjäl dså det blev väldigt kallt ( frost)
Alexander-VG-zon3
så här står det i en av mina krukväxts böcker

''under den aktiva växtperioden trivs den i rumstemperatur,dvs mellan 15c och 21c. 18c är den idealiska temperaturen . på vintern ger en temperatur på 15c plantan en chans till att vila och då kan den t o m få gå ner till 10c . ''

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon