Full version: Hassel. Vilken sort
Suz
Hej!

I backen upp till oss står fullt med "vanlig" Hassel, men på vår tomt står en Hassel med nästan svartröda blad som förra året fick "klasar" med ca 5 nötter på varje.
Ett väldigt vackert träd/buske!!
Är det någon som vet vad det är för sort?
Och går nötterna att äta?
dicentra
Skulle tro att det är en Corylus maxima "Purpurea" Blodhassel.
Men jag vet inte om nötterna är ätliga!!

Mvh MLK;-))
Suz
CITAT (dicentra @ 09-05-2008, 21:07) *
Skulle tro att det är en Corylus maxima "Purpurea" Blodhassel.
Men jag vet inte om nötterna är ätliga!!

Mvh MLK;-))

Tack för ditt svar!! Himla spännande vad man kan få reda på mycket på detta forum thanks.gif

Om nötterna är ätbara är också intressant då vi har två papegojor som älskar hasselnötter.
Någon som vet?
Suz
Lyfter denna fråga igen!
Har gojor som älskar hasselnötter och detta "träd" ger massor av nötter och det kan vara intressant att veta om de är ätliga.

Ps. Har en svärfar oxå som glömmer allt när det är hasselnötter inom räckhåll! Han är himla trevlig så..... flirting.gif
Ezereht
Om vanlig hassel går att äta, och ormhassel, borde man kunna ana att blodhassel också är okej. Det står inget om hassel på giftinformationens hemsida. Kanske fråga på någon handelsträdgård?

kollade gamla trådar och där var det i alla fall folk som knaprat nötter från blodhassel (fast stod dom inte var så goda).
Suz
CITAT (Ezereht @ 26-05-2008, 22:37) *
Om vanlig hassel går att äta, och ormhassel, borde man kunna ana att blodhassel också är okej. Det står inget om hassel på giftinformationens hemsida. Kanske fråga på någon handelsträdgård?

kollade gamla trådar och där var det i alla fall folk som knaprat nötter från blodhassel (fast stod dom inte var så goda).

Tack för svar! Vi får prova helt enkelt!
Med svärfar giggle.gif
KURT
C. maxima verkar vara en närbesläktad hassel art från södra Europa (Balkan), den blir normalt större än "vår" hassel. Och nötterna är lika ätbara som andra hasselnötter:

http://www.pfaf.org/database/plants.php?Corylus+maxima

Däremot verkar just "Purpurea" ha mindre nötter, inget konstigt röda varianter brukar ha det lite tuffare.
Tullia
Vi hade en blodhassel på vår tomt tidigare. (Nu är den tyvärr förkolnad, men skjuter kanske nya skott.) Jag åt några nötter från den och de smakade som vanliga hasselnötter.

Och lever gör jag tydligen fortfarande... crazy.gif

Det kanske finns olika sorter, men är det någon som kan säga hur stora de blir? Vår förkolnade är ca två meter hög.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon