Full version: Dracia
becky84
Hej jag har två dracior som har slaknat.Bladen bara hänger och jag vet absolut inte vad jag ska göra. Har dusch vattnat dom 1 gg i veckan är det får mkt?? Tips på hur jag kan få dom fina igen?? Tack på förhand
Fenja
Hej och välkommen hit!
Är det kanske Dracena - Dracaena du har? I så fall gissar jag att du antingen håller på att vattna ihjäl dem eller ger dem alldeles för lite vatten. Lyft upp plantan ur krukan och kolla om den är genomvåt eller kruttorr. Kolla också om krukan är full med rötter, då den kan bete sig som du beskriver av det skälet med. Är den våt så ställ den på en tidning utan kruka och låt den torka upp någon dag. Är den kruttorr så ställ den i diskhon med 5-10 cm vatten och låt den dricka i 20-30 minuter. Är krukan full av rötter så plantera om den i en ett par nummer större kruka och ge den ny fräsch blomjord. Har rötterna snurrat sig i krukan så klipp/skär ett kryss i botten av rotsnurret.
Mvh
Fenja
becky84
Tack så mkt ska kolla upp allting.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon