Full version: En larvig gåta...
Annelie
Larv som förbryllar
Av Sydsvenskan 19 augusti 2003

Monica Olsson, kyrkovaktmästare i Lyby, strax utanför Hörby, spärrade upp ögonen när hon häromdagen krattade i en rosenrabatt vid kyrkan. Där gömde sig en larv, modell större, som hon inte tidigare stött på.

Larven är sju centimeter lång och cirka 1,5 centimeter i diameter. Den är brun, skimrar mot grönt, är slät, har en tagg längst bak och vita prickar där fram som ser ut som ögon.
- Jag har aldrig tidigare sett en larv som den här, säger Monica Olsson. Flera människor har tittat på den, men ingen kan säga vad det är. Någon tror att det rör sig om en nattfjäril, men helt säker är man inte. Det vore intressant att få veta.

Så här ser den ut - bilden är tyvärr lite liten...

cinacarina
Kan det vara en sån här:

I så fall är det en Allmän Snabelsvärmare.
Jourhavande biolog - Allmänn snabelsvärmare
Eva i Skåne
Åke är jätteduktig på detta med"odjur". Jag ställde en fråga under "Ogräs och skadedjur" och där kom han med en stor fin bild av snabelsvärmarlarv. Det ser ut som detta också handlar om en sån.
Kolla ogräs och skadedjur på "en annan jättelarv". Det är en jättefin bild!

Nu har jag kanske tagit äran från Åke med att jag svarar, men det är inte meningen. Det är han som är kunnig wub.gif . Jag är bara så glad att jag lyckats lära mig något smile.gif
Mina barn säger att jag har minne som en guldfisk biggrin.gif , minns inget efter 15 sek, men nu har jag lyckats, tror jag unsure.gif
crille
ja hittade en sån när ja plockade hallon för några årsedan et är ganska fina larver!!
Gossen Ruda
Så skall det vara Eva, man lär hela livet. Även om det går trögare och trögare. När min pappa började bli gammal, han blev 90, brukade jag säga att hans närminne var dåligt men fornminnet var bra. rolleyes.gif Fast även i det sista fastnade det mycket. Till skillnad från dom som har teflonminne, där är det inget som fastnar.
Annki
Minnet är inte dåligt, men det är selektivt. Vem f-n vill minnas allt ifrån ett 50-årigt liv? tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon