CITAT (Christer i Falköping @ 10-05-2008, 10:48)

Visst går det, även om det inte är den bästa tiden just nu. Se till att få en ordentlig jordklump kvar kring rötterna bara. Störs rötterna kan de bli väl så griniga. Vilken sorts iris är det? Har den jordstockar som ligger ytligt, som skäggirisar. Eller är det sådana som inte har det, tyb Sibirica? Är det den förstnämnda skall du vattna ordentligt ett par gånger, så att det inte blir luftfickor nere i jorden, sedan kan du glömma av dem för de gillar torrt runt fötterna. Jordstockarna skall dessutom stekas av solen, för då lagrar den näring till nästa års blomning. Får de inte sol en stor del av dagen blommar de sämre eller inte alls. Är det den andra vattnar du rejält ett bar tag, de brukar gilla att stå i lite fuktigare jord, men de kan stå halvskuggigt och blomma fint ändå.
Christer.
Det är (var?) vanliga trädgårdsirisar och jag fick väl med en sådär stor jordklump:S Nu undrar jag vilken näring de ska ha och om jag kan vattna dem igen, helst inte eller?
Har nog tagit död på dem är jag rädd. Men det tror jag å andra sidan om allt jag gräver upp och klipper ned i trädgåden men det mesta i överlever visst ändå. Och tur är väl det;)
Efterlyser även bra länkar till irissidor på nätet funderar nämligen på att skaffa fler irisar som vill stå i vatten bl.a.