Jag har försökt rädda min mammas Skvätt iväg från en bitter undergång, så jag skar av den där den höll på att rutta inifrån. Den del jag räddade satte jag i vatten men det har gått ett tag och inget händer.. den lever men inga rötter. Fungerar det att sticka den direkt i jord??
Sen undrar jag om det går att driva fram en porslinsblomma från enbart ett blad med lite skaft? Jag har ett blad som föll av och skulle vilja testa om det går. Haft det i vatten ett tag men satte det direkt i jord igår för jag tänkte det kanse var mer givande? Någon som har koll?
Hej !
Skvätt i väg har jag hört talas om. Min Mor har donerat åt mig frön från en blomma som hon kallar Jättebalsamin, men min granne kallar den "skvätt iväg " ! Är det nu fråga om samma blomma ? Isåfall har jag försökt få min mors frön att bli till något men inte lyckats. I fjolsomras fick jag ytterligare lite frön av henne, och döm om min förvåning, det har börjat gro plantor ! Har gallrat lite, det var så tätt, så nu väntar jag på jätttebalsaminer !
Hälsn Tepa
Jag hade tagit upp den igen och låtit den ligga och torka i ett par veckor. Sedan hade jag planterat den direkt i kruka med jord. Den är ju släkt med High Caparallväxten och så gör jag när jag förnyar de plantorna.
Tepa: Nej det är inte den blomman. vad ajg vet kallas även den för Skvätt iväg eller typ Sprätt iväg. men lycka till med dina Jättebalsaminer.
Embees: Jo jag tänkte det kunde vara en lösning som du säger så är det en ökenväxt och det här med vatten är ju inte deras främsta tillgång. Får se hur det går. men tack!
ingen som har koll på porslinsblomman?
Kollade nyss på mitt enda porslinsblommeblad som har suttit i vatten i 2 veckor och det har kommit en rot, så det verkar som det funkar med ett litet blad.
Jag vill minnas att jag läst att det går att rota porslinsblommeblad men att de inte växer utöver det. Bättre att du tar en stickling på 10-15 cm och planterar i kruka om du vill föröka den. Kan du få tag på vitmossa så är det bra att rota i!
Mvh
Fenja
emmas matte
12-05-2008, 23:14
att rota hoyor med bara ett blad utan något av stammen är mycket svårt, jag har lyckats en gång med en H.carnosa men det tog ca. 4 år innan det kom någon stjälk. Så om du ska få en Hoya att bli något ,så se till att du får med ett blad med en stambit, så är chansen mycket större att lyckas. mvh monica
jag tror jag låter bladet sitta i jord och ser vad som händer.. jag har inte bråttom

men en stickling blir det också för jag vill gärna ha en till planta.
tack för hjälpen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.