Jag har en honungsros som det inte kommit ett enda blad på än. Alla andra rosor växer så det knakar. Ska jag hoppas att den kommer igen eller tror ni den givit upp helt?
Du får vänta till midsommar innan du ger upp det kan komma skott nerifrån, men visst borde den vara grön. Har en Lykkefund planterad förra våren, men hela är grön, bor zon 3 - 4.
Jag får leva på hoppet ett tag till då ,kanske kanske.
Har du gjort något speciellt med den Ylva?
Det verkar lite sent tycker jag...
Jag flyttade min honungsros i höstas, efter att först ha kapat den ca 1,5 m... den var ca 3 meter och klättrade i ett dött äppleträd innan.
Men den kommer jättefint nu, blad på alla grenar, även i topparna trots den hårdhänta hanteringen i höstas.
Men det är ju inte försent än, du får ge den ett tag till.
Nej jag har inte gjort någort med den. Den har stått där den står i ca 5 år och nu var den stor och jag väntade att få se den blomma med massor av blommor i år. En del grenar är vedartade men andra ser fräscha ut. Men det känns inte kul att få börja från början igen om den nu skulle komma nerifrån:-cry-:
[attachment=20032:S6300149.JPG]
Nej det händer inget nerifrån än, så nu gräver jag upp eländet.
Har någon ett bra förslag på klätterros istället?
TantGredelin
21-06-2008, 15:56
Koncentrerad ljuvlighet Ta en titt på min bild innan du gräver. Prova och klipp ner den rejält och ge den en chans till! Står den i sydläge? Det ser lite torrt ut.
svennis
21-06-2008, 16:18
Hej! Jag tror du behöver en ny på egen rot.
Jag har gott om. På Orust och i Trollhättan övervintrar den utan vidare.
Ser ni den i Äppelträdet ...
Sköna Helenae.JPG
Helenae är ju en av de bästa och tåligaste klätterrosor där är. Tror inte du hittar någon bättre. Det måste ha hänt något som den inte tyckte om. Det är ju tyvärr sådant som kan hända alla växter. Jag hade t ex en Schersmin som var 5 år, den växte & blommade & såg fin ut förra sommaren. I år kom den aldrig, bara döda, torra, bruna grenar. Även en Clematis med sisådär 5 år på nacken ville inte vara med i år. Tidigare var det vårat Viktoriaplommon som bara la av mitt i blomningen på våren. Så är det i växtvärlden - shit happens.

Det är bara att ta nya tag. Iofs kan du ha en poäng i att byta sort/växt, om det är något miljörelaterat som drabbar just Helenaen. Dock är det inte så sannolikt eftersom det är en frisk rossort (enl LÅG).
Lycka till, vad du nu än hittar på.
/S
Ezereht
22-06-2008, 11:50
Är helenae härdig i zon 5? Såg dom sålde den här på plantskolan och kände mig tveksam.
Japp, Hybridan är.
/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.