Frideborg
Hej!
Har följt med intresse vad ni inte gillar att ha i er trädgård.
Undrar vad ni gillar och alltid vill ha i er trädgård?
Själv kan jag inte vara utan Lavendel tex.
mvh Birgitta W rose.gif
estet
hmm, färgerna känns viktigare och bra variation på höjd, växtsätt, blad än sorter men här kommer några favoriter.

Stäppsalvia, Daggkåpa, Brunnäva, Randgräs, Trolldruva, Dvärgnäva & Silverax brunette.

Christer i Falköping
Den vanliga aklejan. Skulle sakna den oerhört om den inte fanns i min trädgård. Den får alltid stå kvar där den får för sig att den trivs. Har flera i min grusgång t.ex.
Christer.
Mollis
CITAT (Christer i Falköping @ 10-05-2008, 14:46) *
Den vanliga aklejan. Skulle sakna den oerhört om den inte fanns i min trädgård. Den får alltid stå kvar där den får för sig att den trivs. Har flera i min grusgång t.ex.
Christer.

Jag skulle också sakna min Akleja, men jag är tvungen att ta bort jättemånga varje år annars skulle stenpartiet vara helt dominerat av Akleja, jag har också flera på helt "hopplösa" platser, ingen jord eller överhuvudtaget något att bli glad åt, men växer de gör de!
Lemonne

Klematis är ett måste, stora krukor med pelargoner, doftpion, kaprifol.... (kan hålla på hur länge som helst - tror varenda växt i min trädgård är ett måste faktiskt) wub.gif
Magdis
En trädgård utan rosor skulle vara svårt att tänka sig. Funkia och astilbe vill jag inte heller gärna vara utan.
midas
Eftersom jag gillar stora "svulstiga" rabatter vill jag ha växter som verkligen breder ut sig: Flox, Nepeta och Dagliljor är absoluta favoriterna. Kul initiativ med favoritväxter istället för tvärtom! tummenupp.gif
embees
Jag kan inte tänka mig en trädgård utan kaprifol. Det fattas något när jag inte känner doften av den under sköna sommardagar/kvällar och nätter.
Monaxe
Pion, kaprifol, lavendel, rosor, blåregn( ja faktiskt, kan inte tänka mej att vara utan) alla kryddor som ex timjan, salvia osv, allt som doftar...
Schersmin, syren osv... ja ni märker, allt som doftar på försommaren...högsommar och sensommar är lite fattigare.
zaaritha
Gammeldags akleja, gullviva, för-gät-mig-ej, fingerborgsblomma, bellis,
prästkrage, pingstlilja, syre`n, schersmin, Fläder, rosenribs!
Limeblossom
Löjtnantshjärta!! Blev förälskad första gången jag såg en sån och sa att en sån skulle jag ha när jag blev stor. Annars så gillar jag en massa....som er andra antar jag wink.gif
renate
Aklejor vill jag ha,de dansar bland rosorna i sina vackra balettkjolar.Pioner är ett måste med.Buskar och träd.
Ringblommor tillhör sommarens favoriter,mina har gått ut
så jag måste sår nya i år.Så kan jag håller på länge för det finns mycket mer jag inte vill vara utan,Gillenian måste jag ha med.

[attachment=18016:Modell_balettkjol1.JPG] [attachment=18017:Akleja_m...ttkjolar.JPG]
DragonLady
Körsbärsträd, högt gräs, bambu, aklejor, nävor, klematis, änglatrumpet, magnolia o en damm med näckrosor. yes.gif
Azola
Överallt där jag bott har jag planterat Rosor!! Det fortsätter jag med...skulle inte vara min trädgård annars. Pioner, Aklejor, Kaprifol, Lavendel (Fänrikshjärta för den långa blomningens skull) och olika Nävor måste jag också ha! Funkia, den med vita kanter runt om är en ny favorit jag måste ha några exemplar av.
Krolliljan
För doften kaprifol, syrén och schersmin , ngn doftande lilja, lavendel och buxbom.
"Arvegodset" gamla dagliljor, näva, rams wub.gif .
Och dessutom aklejor,pioner och fänrikshjärtan.

eugenia
Fruktträd, grönsaker, örter, bär. Alla tänkbara köksväxter. De har "företräde" i min trädgård. Av prydnadsväxterna vet jag inte vilka som jag bara inte kan vara utan, men magnoliorna och anrda blommande träd är favoriter, också enkla okomplicerade blommor som ringblomma, solros, fänrikshjärta, rosor.
Frideborg
Hej!
Vilka vackra Aklejor du har Renate!
Vill du avslöja vad de heter?
Härliga färger och så vacker form.
Själv har jag massor med Aklejor.Det verkar fö bli ett Aklejeår.Eftersom jag älskar Lavendel skall jag
börja göra en häck av den i år.Rådjuren gillar ju inte Lavendeln.
Vårhälsningar Birgitta W
Fru fet
Jag vill alltid ha rosor, gammaldags sorter som luktar gott. Och ett köksland och ett kryddland, då känner jag mig rik (bondeblodet flyter tjockt i mina ådror flirting.gif ). Av sommarblommar har jag varje år Krasse och Heliotrop.

jenny
ingrids
Vill inte vara utan rabarber (premiärpaj om några timmar), körsbärsträd/buskar och pioner. Lägger nog till smultron också när jag håller på, och pepparmynta.
tepa
Moi

Ja skulle inte vilja vara utan Rhododendron, Bergenia, Bellisar, Aklejor, ej heller Påskliljor. Ej heller Pioner, Stormhattar, Kungljus osv. Det kanske är dags att Tepa erkänner att hon är finska. Född i finska skärgården men inflyttad till Åland för 15 år sedan. Med en viss risk erkänner jag detta. Finns trots allt en möjlighet att ni pursvenskar inte accepterar Ålänningar.

Hälsn Tepa
Mollis
Moi Tepa!

Jag har finska föräldrar men är född och uppvuxen i Sverige, tycker mycket om alla finlandssvenska dialekter, och Åländska känner jag igen direkt för den är så egen. Jag spenderade mina sommarlov i Borgå och Lovisa med omnejd, där pratas det alla sorters finlandssvenska, en del "byspråk" var näst intill omöjligt att tolka, speciellt gamla gummor pratade en väldigt ålderdomlig svenska, och de kunde samtidigt ingen finska, de förstod kanske men vägrade att prata på finska........Jag lyssnar på finsk radio varje dag kl 18.10 (Stockholm P4) för att få höra språket som jag förstår men aldrig har använt ....
tepa
Mollis, inte visste jag detta om dig. Och jag som ville smussla och låssas vara svensk, hänga med alla andra, undvika att bli mobbad... osv. Nej vi är ju vuxna människor. Vad trevligt med andra med finska rötter. Vad ska du och jag hitta på att prata om, som ingen annan kan ? Eikö puutarha ole maalilman heinoin keksintö, eikö ole ???Voi, kuinka ihanaa, kun kaikki nuput kehittyy, ja niistä tulee KUKKIA !

Terveisin Tepa
renate
CITAT (Birgitta W @ 11-05-2008, 10:31) *
Hej!
Vilka vackra Aklejor du har Renate!
Vill du avslöja vad de heter?
Härliga färger och så vacker form.
Själv har jag massor med Aklejor.Det verkar fö bli ett Aklejeår.Eftersom jag älskar Lavendel skall jag
börja göra en häck av den i år.Rådjuren gillar ju inte Lavendeln.
Vårhälsningar Birgitta W

Tyvärr har mina aklejor inga namn,det är gamla sorter och frösår sig själv.Jag tar bort en del varje år om det blir för många.Jo några har faktiskt namn så klart,men jag kom inte ihåg alla.Bla har jag sotaklejor.Jag får göra ett aklejalbum.De har knoppar nu såg jag idag.
[attachment=18053:Sotakleja.JPG] [attachment=18054:Gammalda...a_akleja.JPG]
Krolliljan
CITAT (renate @ 11-05-2008, 22:32) *
Tyvärr har mina aklejor inga namn,det är gamla sorter och frösår sig själv.Jag tar bort en del varje år om det blir för många.Jo några har faktiskt namn så klart,men jag kom inte ihåg alla.Bla har jag sotaklejor.Jag får göra ett aklejalbum.De har knoppar nu såg jag idag.
[attachment=18053:Sotakleja.JPG] [attachment=18054:Gammalda...a_akleja.JPG]

Ja ett aklejealbum vore kul. bravo.gif
Det vill jag se. Jag älskar aklejor. wub.gif
Frideborg
Hej!
Tack Renate! Beundrar dina aklejor.Har alltid gillat just den blomman.Den är så tålig o tacksam.
En blomma som är omtyckt av mig är Broksalvia.Spec. den blålila färgen.Den tillsammans med Ringblomman i bukett är supersnyggt.
Sommarmalvan den vita är så fin oxå.
mvh Birgitta W
Anna i Åkarp
Det första jag planterade här när vi köpte trädgården var tulpaner och forsythia. Har alltid älskat forsythia och drömt om att ha en egen. Nu har jag tre. Visserligen ganska små än så länge, men ändå.
Smultron har jag haft på balkong länge och nu har de fått sprida sig som marktäckare längs staketet. Mmm, både vackra och goda.
Röda vinbär och rabarber satte jag i våras så det blir väl inga jätteskördar denna sommaren men jag är så glad att äntligen ha egna.
katrin
Kärleksört! Fräsh och fin hela säsongen!!!
Lars-Olof Arvids
En sensommar utan kungsmynta är helt otänkbar för mig och mina fjärilar! wub.gif Likaså backtimjan som breder ut sig så fint i mitt stenparti. Sedan har vi alla de klassiska ängsblommorna: gullviva, prästkrage, blåklocka, rödblära, förgätmigej, smörbollar, blåklint, rödklint, rosenmalva...
I rabatterna hör isop, stäppsalvia och fjädernejlika till favoriterna.

Tepa, självklart är ålänningar välkomna här! Jag har allt besökt er härliga övärld, även om det är alltför länge sedan. Säkert kommer jag tillbaka förr eller senare. smile.gif

Olle
tepa
Vad trevligt, Olle, att du tycker om vår övärld.

Hälsn Tepa
skogstroll
är det nåt jag inte vill vara utan så är det gammelmorfars blåsippor som jag äntligen fått att trivas i min lilla skog. Nu har jag även fått en planta clematis från mammas trädgård som jag ska hitta nåt bra ställe till. Växter från barndomen tycker jag känns jättekul att få. Förutom det så vill jag ha trollsländor och hoppas att de kommer trivas i min damm smile.gif
Lars-Olof Arvids
Javisst ja, förra året planterade jag några rotstockar av en ljuslila trädgårdsiris som har funnits vid mammas barndomshem i åtminstone 50 år. Det ska bli spännande att se om den vill blomma i min rabatt i sommar! smile.gif

Olle
Millan69
Löjtnantshjärta och Syrén är ett absolut måste hos mig. Påminner om mormors barndomshem i Rudskoga där jag tillbringat många sommarlov
Millan
skogstroll
jag vill nog gärna ha fänrikshjärtan o lite annat smile.gif
Virriz
Pioner, aklejjor och rosor!
Om jag måste välja en så väljer jag rosor!!

Och rabarber såklart, så man kan äta ljum rabarberpajj med vaniljsås rolleyes.gif
Heda
Aklejor är underbara! Mina Myntor MÅSTE finnas! Rosenskära och Skuggviolruta wub.gif Sköldpaddsört och absolut Echinacea både röda och vita...Vallmo. Jag vill ju ha ALLA som jag har men dessa är nog de "viktigaste". Dock brukar mina förälskelser skifta ibland och jag blir "tokig" i något visst som jag måste ha och så brukar det sluta med att jag har fler än jag får plats med...smile.gif

...Jag glömde nästan...gräs, kan ha hur många som helst både helt vanliga och förnäma förädlingar...
Frideborg
Hej! smiley_small_hug.gif
Hur kunde jag glömma att nämna den underbara Vitpyttan?går ju att torka oxå.
Och Alunroten!
mvh Birgitta W rose.gif
Rosmarin
Snödroppar och andra sorters lökar som blommar tidigt och talar om att nu är våren här! Det känns så trösterikt att se efter vintern!
Örtkryddor vill jag inte vara utan. Rosor, lövkojor...
Wilmer
CITAT
Christer.

Håller med Christer och många andra. Aklejan ska finnas med. Dessutom kalrar den sniglarna så nu gillar jag den ännu mer tummenupp.gif

Annars finns det mycket som doftar jag inte vill vara utan.. Hyacinter, narcisser, trädgårdsnattviol etc. etc.
Sussgirl
Liljor, iris,klematis,akleja,kejsarkrona, narsisser mm
Min nya favoritväxt är iris så hoppas dom blommar i år.

/Susanne
Frideborg
Hej!
Kom att tänka på fler blommor jag inte vill vara utan.Luktärt denna underbara lilla blomman med den djuvliga doften! Även Stjärnflockan,Rosenflockeln.....
mvh Birgitta W rose.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon