Susalusa
Hej!

Jag har precis upptäckt att jag har ohyra i min kärleksört. Jag har två krukor med plantor, som står långt ifrån varandra på olika ställen. I båda har jag idag upptäckt ohyra... ranting.gif Det är små svarta djur, ca 2 mm, och de ser ut som baggar. Någon som vet vad det är och hur jag får bort dem utan att skada plantorna?

Jag har nyligen fått plantorna av min svärmor, så de är ganska små fortfarande. Kan det vara nåt som fanns på plantorna när jag fick dem??
Bassam
[attachment=18022:ahm.jpg][attachment=18021:sam2.jpg]

Tripsar är små, i regel endast 1-2 mm långa, smala, gulaktiga eller brunsvarta insekter. Vingarna är mycket smala och bär längs kanten en frans av långa, fina hår. , klibbig blåsa (vidhäftningsorgan), varför tripsarna också kallas blåsfotingar. Fortplantning sker genom ägg, som sticks in i bladen, läggs direkt på växten eller i blomknopparna,
Trips är någon millimeter långa och syns tämligen väl. De vuxna har vingar och lever av att skrapa sönder växtens celler och suga i sig den näring som sipprar ut. När angreppet har fått hålla på ett tag syns det tydligt genom att bladen blir vitaktiga (de töms på klorofyll). Trips bidrar även till att sprida sjukdomar och svampangrepp. På bilden syns även tripsnymfer
kolla om det ohyra som du har.
lycka till,H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon