Bellisblom
10-05-2008, 14:08
Hej,
Jag är nybörjare på odling, men har en stor balkong som jag hoppas ska bli en riktig oas i sommar. För några veckor sen satte jag tomatfrön i små pyttebehållare (ca 2 dl). Förra veckan var de ca 5 cm höga och hade några små blad. Då planterade jag om dem till större krukor. De har vuxit litegrann men inte jättemycket och jag undrar hur länge de kan stå i dessa krukor (som är ca 0,5 liter). Måste de ha jättestora krukor sen?
Ska man gödsla nu?
Tacksam för tips!
Bellis
Hej
jag har planterat om mina tomatplantor i 10 liters hinkar och de var ca 30-40 cm höga innan jag planterade om dom i hinkarna.
(Och jag hade dom också i 0.5 liters krukor innan hinkarna)
Åsa, mälardalen zon 2
10-05-2008, 21:08
Om det gäller mormalstora tomatsorter kan 10 liter funka men 20 liters krukor brukar ge ännu bättre resultat. Själv planterar jag aldrig så små plantor i halvliters krukor. Så små plantor sätter jag i runt 4-5cm krukor och inte förren de rotat sig (=rötter tittar ut i dräneringshålen) sätter jag dem i 6cm krukor och när de rotat sig i dem flyttar jag över dem i större och så vidare. Småplantor planterade i stora krukor brukar inte vara någon hit precis, ofta står de still ganska länge i tillväxt, växten försöker ju ofta fylla krukan med rötter innan den sätter fart att växa,
Bellisblom
11-05-2008, 12:51
Aha....
Men då kan jag låta dem vara i de nuvarande krukorna ett bra tag till antar jag. Ska man gödsla tro? De växer inte speciellt bra...
Hur mkt vatten ska de ha?
Ska det bli torrt i jorden mellan varven eller ska den hållas fuktig?
Stooort tack för hjälpen!
Åsa, mälardalen zon 2
12-05-2008, 16:39
Ingen gödning det finns näring i jorden du planterat dem i 4-5v och vattnar du med näring också när det är så små plantor riskerar rötterna att brännas och då växer de snarare sämre. Håll plantorna lätt fuktiga, de kan tirka upp lätt mellan vattningarna. Håll INTE plantorna för blöta småplantor i för stora krukor får ofta syrebrist runt rötterna ifall det blir för mycket vatten.
Lotta22
12-05-2008, 16:47
Titta på den här hemsidan! Klicka på Odlingsråd, så finns allt man behöver veta och mer därtill!
Läs om allt du behöver veta om tomater här
hjärtegull
13-05-2008, 07:55
CITAT (Lotta22 @ 12-05-2008, 17:47)

Titta på den här hemsidan! Klicka på Odlingsråd, så finns allt man behöver veta och mer därtill!
Läs om allt du behöver veta om tomater härHjälp, det där var nog den bästa och mest utförliga sidan om tomater jag sett. Jag fastnade totalt i den, så jag höll på att komma för sent till jobbet : P
Tack för tipset!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.