Bellisblom
10-05-2008, 14:08
Hej,
Jag är nybörjare på odling, men har en stor balkong som jag hoppas ska bli en riktig oas i sommar. För några veckor sen satte jag tomatfrön i små pyttebehållare (ca 2 dl). Förra veckan var de ca 5 cm höga och hade några små blad. Då planterade jag om dem till större krukor. De har vuxit litegrann men inte jättemycket och jag undrar hur länge de kan stå i dessa krukor (som är ca 0,5 liter). Måste de ha jättestora krukor sen?
Ska man gödsla nu?
Tacksam för tips!
Bellis
Hej
jag har planterat om mina tomatplantor i 10 liters hinkar och de var ca 30-40 cm höga innan jag planterade om dom i hinkarna.
(Och jag hade dom också i 0.5 liters krukor innan hinkarna)
Åsa, mälardalen zon 2
10-05-2008, 21:08
Om det gäller mormalstora tomatsorter kan 10 liter funka men 20 liters krukor brukar ge ännu bättre resultat. Själv planterar jag aldrig så små plantor i halvliters krukor. Så små plantor sätter jag i runt 4-5cm krukor och inte förren de rotat sig (=rötter tittar ut i dräneringshålen) sätter jag dem i 6cm krukor och när de rotat sig i dem flyttar jag över dem i större och så vidare. Småplantor planterade i stora krukor brukar inte vara någon hit precis, ofta står de still ganska länge i tillväxt, växten försöker ju ofta fylla krukan med rötter innan den sätter fart att växa,
Bellisblom
11-05-2008, 12:51
Aha....
Men då kan jag låta dem vara i de nuvarande krukorna ett bra tag till antar jag. Ska man gödsla tro? De växer inte speciellt bra...
Hur mkt vatten ska de ha?
Ska det bli torrt i jorden mellan varven eller ska den hållas fuktig?
Stooort tack för hjälpen!
Åsa, mälardalen zon 2
12-05-2008, 16:39