Full version: Gräsmatta
Mickebombom
Hej

Som nybliven husägare blev jag att diskutera gräsklippningen med en på mitt jobb. Han sa att man inte skall klippa gräset på dagen när solen lyser utan vänta till det blir lite svalare på kvällen. Han menade att gräset kunde ta skada av att bli klippt precis när solen värmer som mest.

Nån som vet något i frågan? Jag sökte lite på nätet men kunde inte hitta något.

/Micke
KURT
Helst före kl 06 på morgonen, och naturligtvis alltid på en söndag.
Mollis
Om det skulle ta skada av att klippas i solsken vet jag inte precis, men det är ju i alla fall lättare om det är torrt och fint, även om man blir svettig av det. Vi har alltid klippt när vädret är bra och när orken finns och struntat i andra parametrar...
*Stintan*
Gräset tar inte skada av att klippas mitt på dagen!
Carl
Hi!
På min golfbana St Arild GK klippte dom tidigt på morgonen förut av det enkla skälet att dom inte var i vägen. Men det hade sina nackdelar också. Gräser är fuktigt klumpar ihop sig och det är svårare att få ett bra snitt i klippet pga att fukten verkar som ett smörjmedel. Numera klipps gräset på dagen.
Ingrid Zon3
CITAT (KURT @ 10-05-2008, 16:58) *
Helst före kl 06 på morgonen, och naturligtvis alltid på en söndag.

Och helst då med en riktigt bullrig motorgräsklippare så grannarna inte sover bort dagen, eller? biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon