Mickebombom
Hej

Jag undrar en sak när det gäller citrongräs och salmonella. Jag vet att det för några år sedan varnades för att importerat citrongräs kunde ha salmonella. Jag undrar vad som gäller plantor man driver upp själv? Och är det skillnad om fröna är importerade eller från en svenska firma?

/Micke
KURT
Det har i alla fall ingen betydelse vart man köper fröna från, de är alla importerade och ingen analyserar efter salmonella. Salmonella i samband med råa grönsaker brukar bero på att man sköljt eller vattnat dem med kontaminerat vatten, det borde alltså inte vara något problem i egen odling. Salmonellabakterier överlever knappast i jorden.
Piccante
CITAT (KURT @ 10-05-2008, 16:57) *
Det har i alla fall ingen betydelse vart man köper fröna från, de är alla importerade och ingen analyserar efter salmonella. Salmonella i samband med råa grönsaker brukar bero på att man sköljt eller vattnat dem med kontaminerat vatten, det borde alltså inte vara något problem i egen odling. Salmonellabakterier överlever knappast i jorden.

Salmonella överlever inte i jorden men kan leva på råa grönsaker. Här om året var det rucculasallat från Italien som var smittad. Men bakterier överllever inte i fröer man köper.
embees
Anledningen till att importerade grönsaker kan ge upphov till salmonella är att de har blivit bevattnade med förorenat vatten.

Här hemma bevattnar vi för det mesta med kranvatten, regnvatten, uppumpat grundvatten (som iofs kan vara nedsmutsat med infekterat lakvatten) och mera sällan med vatten från bäck eller andra vattendrag.
Risken att här få salmonella på sina grönsaker är försumbar.
BeaW
Salmonella är inget problem så länge råvarorna upphettas tillräckligt. MInst 70 grader så dör dom handlöst!
Citrongräs äter man väl inte rå va? Jag känner bara till varma rätter med citrongräs? (men jag har knappast lagat all världens mat naughty.gif )
Men som sagt, salmonella följer inte med frön, och i detta landet så dör hellre folk av förstoppning än gör det i naturen så risken att få salmonella är försvinnande liten.....
Undantaget dålig handhygien hos redan smittad individ... fear.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon