Elanor
Idag har jag varit och hämtat min elgräsklippare som jag beställde förra helgen. Det blev en Klippo, efter att ha läst era kloka synpunkter. En Klippo Energy, d.v.s. en elklippare med sladd, som ska mula ner gräsklippet ner i gräsmattan.

Jag vet inte riktigt om den gjorde det, men gräset var riktigt långt så det var nog inte helt enkelt. Det var verkligen läskigt att klippa med sladd. Jag antar att man vänjer sig, men det var verkligen med hjärtat i halsgropen jag klippte. Jäkla sladd att vara överallt!

Men tyst och fint gick det. Och ganska lätt var det att lyfta in maskinen i skjulet - den vägde 24 kilo.
KURT
Det är ju viktigt att man har någon form av jordfelsbrytare när man använder el-verktyg utomhus.
Elanor
Tack och lov köpte jag huset av ett par där mannen var elektriker och nyligen dragit om all el. Jag tror att det finns jordfelsbrytare överallt, till och med till kylskåpet. Annars kan elen vara lite hur som helst i de här gamla husen.
LasseB
Köpte gräsklippare med sladd för ca 15 år sedan
Visst var det läskigt första gången jag skulle klippa men jag löste det på följande sätt.

Jag knöt upp slaggen vid midjan så slapp jag sladd på marken näemast klipparen sedan så la jag klippvägen vinkelrätt mot stället som sladden kom ifrån, kändes helt säkert efter ett par klippningar
Elanor
Lasse, jag har fått det där rådet tidigare, att klippa vinkelrätt, alltså. Men jag fattar helt enkelt inte vad det går ut på. (Och jag är välutbildad och matematiskt ganska välbevandrad).

Hur jag än går, måste jag ju gå TILLBAKA mot sladden.

Jag har försökt klippa på alla möjliga sätt, men jag har fortfarande hjärtat i halsgropen (och numera även tårar bakom ögonlocken för att jag är så förbannat korkad, jag börjar faktiskt tro att jag är det).

Grannen kommer och undrar om jag inte vill låna hans motorklippare istället. Han ser väl hur jag går och trampar runt sladden. Men jag tänkte inte ge upp.

Kan du beskriva lite närmare eller bifoga en skiss eller så?
Carl
Hi!
Anta att din tomt ser ut som denna ruta och och att el uttaget längs ner tilll höger. om då kör ifrån höger nedre kant mot vänster nedre kant så du håller sladden med vänster hand på gräsklippans handtag. sen vänder du kör mot höger kanten och håller sladden med höger handen osv. Det under lättar när du vänder att precis innan du vänder sträcker vänster handen så att sladden kommer längre ifrån klipparen i själva vändningen.
Elanor
Tack! Jag tror jag fattar. Iallafall i teorin. Hoppas jag fattar när jag står där i trädgården också - i morgon blir det en ny dust. Gräset har visserligen inte vuxit sedan sist eftersom det är så torrt, men väl de utblommade maskrosorna, ungefär 10000 stycken.
Ralf
CITAT (Elanor @ 11-05-2008, 22:05) *
Tack och lov köpte jag huset av ett par där mannen var elektriker och nyligen dragit om all el. Jag tror att det finns jordfelsbrytare överallt, till och med till kylskåpet. Annars kan elen vara lite hur som helst i de här gamla husen.

ett av dom ställen där man INTE ska ha jordfelsbrytare än på kyl/frys!
Elanor
Va, hjälp, jag trodde allt var regementsenligt här. Hörde jag fel, kanske? Ja, det är mycket man ska ha koll på när man köper hus!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon