Full version: Pelargoner?
Temeraire
Vad jag fattat, så är pelargoner väldigt populära, varför?
Kan man ha de inomhus eller ska de vara utomhus? ska man så dem en speciell tid på året osv? någon bra hemsida som ni kan rekommendera där jag kan få svar?
Åsa, mälardalen zon 2
Pelargoner är en växt man odlar utomhus under odlingssäsongen och förvarar kallt (men frostfritt) och gärna ljust under vintern. Det finns hur många sorter som helst så man kan samla på dem som man gör med frimärken, knappar eller annat folk brukar samla på.

Kolla in Svenska pelargonsällskapets hemsida eller firmor som Rockdala och Wexthusets hemsidor.
idipidi
Förutom det svar du fått så skulle jag vilja inflika att de är lättskötta och seglivade. smile.gif Mycket belöning i blommor för liten insats.
vårskutt!
De finns i alla storlekar, typ alla färger, olika bladfärger o former och hur lättskötta som helst! Blommar från nu och ända in i frosten. Jag har mina i fönstren inomhus under vintern, nedklippta o fula, planterar om o ansar tidig vår-vinter och sätter ut på balkongen från i torsdags. Ju större kruka o mer näring (pelargonnäring) desto rikligare o längre blomning. Torktålig som få. Lycka till
Temeraire
.. man kan inte ha dem inomhus då, bara under vintern?
.. kan man bara så dem i början av året? man kan inte sätta frön nu? eller sticklingar?
.. har man dem i marken eller i krukor/behållare?
Christer i Falköping
Att så nu skulle innebära att den inte hinner blomma speciellt i år. Den behöver lite tid på sig för det. Kan planteras direkt i rabatter om man vill det, men också i krukor om man känner för det. Allt efter egen smak. Pelargoner trivs inte med den svenska vintern inomhus i rumsvärme. För lite ljusoch för varmt gör att de lätt får ohyra nämligen. Men den överlever och kommer att finnas nästa år också.
Christer.

Sticklingar går dock utmärkt att sätta nu och längre framöver om man vill.
Christer.
Piccante
www.niklasdam.se säljer pelargoner. Själv tycker jag väl att pelargoner är sick.gif förutom två jättesnygga som jag såg på Liseberg.
Christer i Falköping
Har några vildarter numera, plus en liten sticklingsplanta från en f.d. kund. Den påminner mycket om mårbacka, men blir mindre och kompaktare. Men visst kan det hända att jag köper någon i år, men då kommer jag inte att övervintra den. Har för mycket redan som det är.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon