Full version: Gjuta betongplattor
JohannaR
Jag tänkte gjuta några betongplattor och dekorera dessa med frosttålig mosaik. Jag vill gärna ha runda plattor och har en kastrull i rostfristål med rätt format och storlek. Funkar det att gjuta i denna kastrull eller måste jag klä den med någon plast eller liknande för att plattan ska kunna lossa från formen?
ingrids
Det du måsta vara helt fullständigt spiksäker på är att det inte finns någon millimeters skillnad mellan topp och botten - annar sitter du där med en begtongklumpt i botten på din kastrull. Skulle gissa att det inte är värt att chansa. Endera kan du köpa en kakform i silikon, eller köpa plaströr eller kolla med en restaurang/gatukök om de har stora plasthinkar. Man vill ha en form man kan klippa upp.
joz
CITAT (JohannaR @ 11-05-2008, 08:11) *
Jag tänkte gjuta några betongplattor och dekorera dessa med frosttålig mosaik. Jag vill gärna ha runda plattor och har en kastrull i rostfristål med rätt format och storlek. Funkar det att gjuta i denna kastrull eller måste jag klä den med någon plast eller liknande för att plattan ska kunna lossa från formen?

kan ju testa att göra formerna i sand om du har någon. bara att trycka ner kastrullen i sanden och hälla i betongen.
JohannaR
Det låter smart med att gjuta i sand. Nu lägger jag beslag på barnens sandlåda ;-)
Ralf
Du måste ha fomolja för att få loss betongen ur grytan... men dessutom måste formen vara tvådelad... annars får du aldrig ur betongen ur en gryta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon