Towanda
19-08-2003, 16:21
Såg idag att vi har en fin murgröna på innergården där jag bor. Kan man ta sticklingar från murgröna och odla inomhus? Hur gör man i så fall? =)
Mvh,
Lena
Towanda
19-08-2003, 17:18
Läste på nätet att den är fridlyst, får man ta sticklingar från den då? Det är ju inte i syfte att döda den, tvärt om, att göra en till! =)
Mvh,
Lena
Hannele
20-08-2003, 07:59
Murgrönan verkar vara fridlyst:
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/aralia/hed...er/hedehel.html En stickling av en köpe-murgröna på innegården kan du säkert ta.
Tänk på att på vintern inomhus vill den vila utan näring, mindre vatten och svalare.
Jag köpte en planta i plantskolan och har kunnat ta massa sticklingar av den.
Towanda
20-08-2003, 11:08
Tydligen är den bara fridlyst i vissa län, dock inte västra götalands län. Frid och fröjd, sticklingar tagna!
Killensomvillhagrönafingrar
03-08-2004, 11:01
Towanda: Jag funderar på att ta sticklingar på murgröna jag med, kan du beskriva hur du gjorde rent praktiskt?
Towanda
04-08-2004, 18:31
Jovisst, jag gick ner på gården och klippte av dem med en sax! Inte så stora, kanske 20 cm max. Sen satte jag dem direkt i jorden hos mina Yuccapalmer, men tyvärr överlevde de inte. Det är möjligt att det är säkrare att lyckas om man rotar dem i vatten först, har hört andra som har lyckats med det. Funderar på att göra ett nytt försök i år. Någon annan som vet hur man bäst rotar dem?
Lycka till med sticklingarna!
Hälsningar,
Lena
Det säkraste sättet att få dem att ta sig, är att se till att det finns små
antydningar till luftrötter på den stickling man klipper av.
Sen sticker man bara ner dem i en kruka med jord och håller fuktigt.
Placera inte i stark sol.
Funkar nästan alltid.
Towanda
10-08-2004, 19:48
Satte mina sticklingar med luftrötter i jord, men de dog. Möjligtvis lyckades jag inte hålla tillräckligt hög luftfuktighet.
Om man sätter dem i vatten så att några luftrötter är under vattenytan, kan luftrötterna utvecklas till "jordrötter" då? Eller kommer det nya rötter som är "jordanpassade"?
Mvh,
Lena
Towanda
11-08-2004, 14:34
Nu har jag tagit nya sticklingar. Tog fyra stycken för att vara på den säkra sidan. Har lagt dem i vatten en stund, utifall det skulle vara spinn på dem, hoppas på att det hjälper.
Är det någon som vet om murgröna är härdig vid södra mälarstranden? Skulle vilja ta med mig ett exemplar och plantera vid sommarstugan! =)
Mvh,
Lena
magiana
12-08-2004, 17:22
CITAT
Är det någon som vet om murgröna är härdig vid södra mälarstranden? Skulle vilja ta med mig ett exemplar och plantera vid sommarstugan!
Bör inte vara några problem.
CITAT
Om man sätter dem i vatten så att några luftrötter är under vattenytan, kan luftrötterna utvecklas till "jordrötter" då? Eller kommer det nya rötter som är "jordanpassade"?
Jag sticklingsförökade min murgröna från ICA genom att sätta sticklingen i vatten och det gick alldeles utmärkt. Nu är den planterad i jord och växer rejält.
I Salem (som ligger vid södra mälarstranden) finns ett naturreservat som
heter Korpberget, där växer vild murgröna så det går säkert utmärkt att
plantera hos dig. Inga vintergröna växter tycker dock om stark sol i feb-
mars när det fortfarande är tjäle i jorden -kan vara bra att tänka på vid
placeringen.
Towanda
12-08-2004, 21:11
Vad bra, då kan det kanske fungera. Tack för svaren!
Det där med solen och tjälen hade jag ingen aning om. Vad är då en smart placering? Eller ska man täcka över den på nåt sätt tills tjälen gått? =)
Mvh,
Lena
Jag har provat lite olika placeringar och den som det går bäst för växer
vid ett ljust norrläge/resp. den som det går sämst för växer i full sol i
söderläge. Tjälen kan man nog inte göra så mycket åt.
magiana
15-08-2004, 22:14
Enligt litteratur som jag har så kan man knäcka tjälen genom att vattna på den frusna marken. Har dock inte provat själv..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.