CITAT (rosita @ 11-05-2008, 17:58)

OK, jag skulle kanske hellre plantera den i rabatten? Jag har aldrig tidigare haft nån agapanthus, så jag är lite osäker. Jag har planterat den i bra jord i kruka och den får vatten och gödning. Eftersom den var ganska liten, ville jag hellre ha den i kruka, så jag har bättre koll på den. I dag ser den faktiskt ut att ha växt någon centimeter, så den vilade sig kanske bara en stund...
Har du din på friland året om, flaxss?
nej då ha du den i kruka ,, sätt den soligt och varmt och håll den vattnad bara . dom tål torka bra men växer bättre med tillgång till vatten . ger du den för mycket näring så inverkar det nästa års blomning då den har det för bra och skippar då att blomma nästa år . plus så ska du klippa veck alla gamla blommor och lura den . då tror växten ojsan detta funkade inte fick ju inga frön och då så får den än nu fler blommor nästa år för att den vill ha en säkrare frösättning och föra arten vidare . och under en sval-kall vintervila bildar den knoppar .
japp mina är ute åretrunt i marken ,, olika sorter både ljusblåa och vita och mörklila med olika tålighet mot kyla .
har haft dom ute nu i ett par vintrar ( kommer inte ihåg exakt år jag planterade ut dom )
men i mars-april börjar dom i jorden med nya vita skott sedan i slutet av april och i maj tar den fart med friska nya blad . första vintern la jag över plast så att dom inte skulle dö av väta ,, men sedan har jag blandat i mer sand-grus i jorden så nu har jag kört utan plast . och dom har klarat sig . vill man vara säker kan man ju täcka dom med eklöv som sedan tas bort på våren .
sök på odla så ser du trådar där jag skrivit om mina ,, plus lite bilder på dom .
CITAT (Bassam @ 11-05-2008, 20:51)

5-övervinter:När de första frostnätterna hotar är det dags att flytta in hela krukan med Agapanthus i ett ljust och svalt, Klipp inte av bladen, de övervintrar bättre med bladen kvar. Ge bara lite vatten under vintern, bara så att de inte skrumpnar.
lycka till, H: Bassam
min övervintrar utan blad ,, inga problem där . mina har även klarat av lätt tjälad jord .