Full version: Vad är det för fel?
evni
Hej !
I mitten på feb. satte jag penséfröer och det såg jättebra ut.
För 1½ månad sedan satte jag ut dom ca 40 st. men vad är det för fel ? Inte EN ENDA blomma på någon av dom. Dom ser friska och stora ut. Har jag missat något. Dom har fått Algomin. Men ska jag kanske vattna med mera näring ? Är det någon som har en aning om vad som är felet.

/Eva
Christer i Falköping
Nu är det så att de är tvååriga och blommar ofta inte förrän andra året. Men sår man dem tidigt på året händer det att de blommar senare samma år. Så en gissning är att de kommer att blomma mot sensommaren. Bäst är att så dem på hösten ute. Sedan tar man in dem fram på vårvintern för drivning till blom inne i ljus och värme. Efter det får man härda dem så sakteliga för det kallare vädret ute. Då blommar de vid denna tiden. Men du kommer ju att ha fina penséer senare istället och penséer är ju aldrig fel eller hur?!
Christer.
Edit: många stavfel.
Alba
ohmy.gif jag väntar också på blomning....sådde i februari.

Jag viste inte att man får räkna med så sen blomning eller blomning först nästa år. Jag räknar penseen som 1-åring och tänkte mig en fin blomning nu på våren innan annat kommer igång.
Ja då får jag väl tänka mig en fin höst.
Irene_L
Jag sådde mina penséer i mitten av januari och idag såg jag att dom hade knopp. Jag brukar räkna dom som ettåringar och brukar så nya varje år. I år har det ju varit en mild vinter så då överlevde en del penséer ute och dom har blommat flera månader.
evni
Tack snälla. Men nu blev jag lite besviken. Det visste inte jag. Men jag får som sagt var en fin höstblomning i stället.
Vet ni eller du Christer om det är samma sak med Violer. Är dom också tvååriga ?
Om man vill ha Penséer till mars då, när ska man så frö då ? oktober- november eller ???
Christer i Falköping
Det beror på vilka violer vi pratar om. Det finns allt från ettåriga till perenna. Men de som brukar säljas i butiker är oftast perenna. Man kan så penséerna någon gång i augusti- september. Blir vintern långdragen får man helt enkelt ta in dem och driva dem till blom. Fast då måste man dessutom härda dem för utelivet igen när man ställer ut dem.
Christer.
evni
Jag köpte faktiskt Violfrön i dag från Lord Nelson.
Det står Velour Purple Wing 1-2 årig på påsen.
Anki V
Jag sådde två sorters penséer i januari.

En av dom var en liten småblommig limegrön sak. På påsen stod det att den kunde blomma redan efter 6 veckor. Den andra var mer ”normal”.

Vad händer? Jo, den som kunde ta tid på sig blommade i mars och där lilla gröna har inte börjat blomma än.

Slutsats: Penséer är opålitliga växter laugh.gif

/Anki
CillaM
CITAT (Christer i Falköping @ 11-05-2008, 09:04) *
Nu är det så att de är tvååriga och blommar ofta inte förrän andra året. Men sår man dem tidigt på året händer det att de blommar senare samma år. Så en gissning är att de kommer att blomma mot sensommaren. Bäst är att så dem på hösten ute. Sedan tar man in dem fram på vårvintern för drivning till blom inne i ljus och värme. Efter det får man härda dem så sakteliga för det kallare vädret ute. Då blommar de vid denna tiden. Men du kommer ju att ha fina penséer senare istället och penséer är ju aldrig fel eller hur?!
Christer.
Edit: många stavfel.

Oj då, tänk om mina penséer skulle höra vad du säger Christer, då hade jag inte fått blommor förrän i höst, tidigast. Men de står i full blom och jag sådde dom i slutet av februari smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon