Full version: Träpioner...
AnnammA
Naturen och vädret spelar en spratt... crying.gif Den milda vintern lockade fram blomsterknoppar och skott alltför tidigt på mina träpioner här i zon 1-2, och så kom köldknäppen i påsk...Jag tror att en av träpionerna får inga blommor alls, efter att ha haft minst 5 knoppar...Och på min äldsta, som inte hade kommit såå långt, frös det bort några grenar... Där blir iallafall minst 5 blommor på den, som jag får glädja mig åt. (Bildbevis kommer senare.)
Christer i Falköping
Bara en knopp har frusit på en av mina buskpioner, som de faktiskt heter, de blir inga träd, men väl stora buskar med tiden. De andra låg så långt efter att de klarade sig.
Christer.
AnnammA
CITAT (Christer i Falköping @ 11-05-2008, 09:20) *
Bara en knopp har frusit på en av mina buskpioner, som de faktiskt heter, de blir inga träd, men väl stora buskar med tiden. De andra låg så långt efter att de klarade sig.
Christer.

Jo, jag vet att de egentligen heter buskpioner, men jag har valt att kalla de för "träpioner", för det känns som om det är lätt att annars blanda i hop dem med luktpioner...På engelska brukar det stå "Tree peaony" på sort ettiketten.
Och faktum Christer, om du sett en riktigt gammal "träpion", ser den lite ut som ett knotigt "miniträd", eller är jag för fantasifull?

Kollade in knopparna på mitt äldsta ex idag, och håller värmen i sig här i Skåne, dröjer det inte länge till blomningen...Allt har gått så fort sista veckan, med bokskogen, som började slå ut förra helgen, kollosal blomning av alla körsbärsträd och äppleträd mm...Lite kyligare väntas det bli i veckan, och det känns OK, annars tar våren slut så fort...
Bee
Kärt barn har många namn wub.gif Min Paeonia Suffrutticosa ser verkligen ut som ett litet knotigt träd! Det/den (om vi nu skall säga buske) planterades 2000 och är ca 150 cm högt. Det finns blad upptill och nertill men på mitten är det lite kalt. Där frös dom anlag som var på väg ipåskas. "Topp"knoppen frös också men totalt är det närmare 10 knoppar på väg. Jag tror dock det tar 4 veckor innan dom slår ut.
Åsa E
Min första buskpion blommade förra året för första gången. I år frös alla knopparna bort i köldknäppen. Sorgligt, men jag fick i alla fall se den blomma förra året. En annan buskpion som är ett år yngre har en knopp som har klarat sig. Den har inte blommat förut och det ska bli så spännande att se hur blomman ser ut.
De här pionerna är planterade på en upphöjd bädd, och det verkar de må bra av. Jag hade även en 'Rockii' som gick hädan i vinter, den stod på en plats där det blev översvämning.
Christer i Falköping
Jag är lite petig med namnet, vet det biggrin.gif Men mest för att en del känner sig lurade när de upptäcker att det inte blir ett riktigt träd. Visst hade det varit fantastiskt att ha ett träd med de blommorna?! Jag har ett par buskpioner som brukar frysa ned varje år, men ändå blommar fint varje sommar, de gjorde inte så i år, men det blir en hel del knoppar på dem.
Christer.
Vippan
Hur går Buskpioner och sandjord i hop sig, skulle jättegärna skaffa en Buskpion men är lite tveksam om dom kommer att trivas i sandjord?

Christer i Falköping
Jag har flera och sandjord. Lägg lite extra mull i planteringsgropen bara. De känsligare blir dessutom lite härdigare då eftersom det inte blir så blött kring rötterna då.
Christer.
Vippan
Tack för svar Christer,låter bra ska jag köpa en till helgen och plantera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon