Engla
Är i stort behov av hjälp då jag köpt fröer och sedan inte förstår hur jag ska göra för att det ska lyckas bäst.
Har några kallbänkar och undrar nu vilken sorts jord och gödsel det ska var i för de perenna fröerna och grönsakerna?

Två pallkragar staplade på varandra med köpt passande lock är det en okej kallbänk?
Fröna är köpta på Impecta och där står det att de ska placeras i halvskuggigt läge. Vad menas egentligen med det? På den plats som jag tänkt mig ha kallbänkarna är det helskugga på fm och sedan fullsol vid ca kl tre på eftermiddagen och framåt. Kan det räknas som halvskuggigt läge?
Två pallkragar staplade på varandra ger ett djup på jorden på ca 40 cm och undrar om det är det tillräckligt? Vilken sorts jord och gödsel behövs där? Kan man använda plantjord på säck eller måste det vara såjord som man använder inne i de små drivbänkarna?
Kanske idiotiska frågor för många men tycker det här är Svårt för mig som är en glad nybörjare. smile.gif

Utdrag från Impectas odlingsanvisning här nedan. Kan någon "översätta" det till mig.
4. Lättgroende perenner. Sås utomhus i lådor, krukor eller på ogräsfri kalljord, alternativt i kallbänk, under våren, mars-maj. Sådden placeras i halvskuggigt läge.

Tänkte även göra trädgårdsland av pallkragar och har frågor även om det? Skulle vilja ha dem målade utvändigt? Är det okej med vilken färg som helst eller kan de tränga in i jorden och göra grödorna oätbara? Odlingsdjup för att odla grönsaker räcker det med 40 cm? Hade även där tänkt mig två pallkragar staplade på varandra och då blir djupet 40 cm. Något annat jag ska tänka på?
Här kommer de perenna jag tänkt så....
bolltistel, ängsruta, kaukasisk stjärnflocka, gråmalva, jättevädd, mjölkklocka, studentnejlika, sten-och pärlemofjärva, violkungsljus, franskt kungsljus, röd rudbeckia, klock-och forspenstemon, blåklocka, prästkrage, vit toppklocka, krollilja, indisk fingerört, vallmo, lupiner, dagöga, stäppsalvia, moses brinnande buske, fattigmansginseng, klättrande hjärta, sandlilja.
Här kommer grönsakerna jag tänkt så....
ruccolasallad, morot, sockerärt, plocksallad, purjolök, spenat, rädisa, broccoli, kålrot, vitkål.
Är det någon av dessa som är svårodlade för en nybörjare och ni avråder ifrån?
Ursäkta...det blev många frågor det här. whist.gif
Hoppas på hjälp.....

Mvh.....Anette
rosita
Det låter helt okej med pallkragarnas läge. Du kan använda plantjord , ta bara lite såjord överst så det inte blir alltför kraftigt för fröna.
Impectas odlingsanvisning 4 verkar vara precis som du tänker: så i jorden du haft i pallkragarna där du tänker ha dem med skugga fm och sol em.

Vad det gäller färg på pallkragarna, får någon annan svara på. Samma gäller de blommor du tänker så.

Purjolök brukar jag så i januari och plantera ut i april, så det verkar lite sent för den. Broccoli, kålrot och vitkål är ganska krävande växter och de tar stor plats. De behöver förkultiveras ca 4 veckor innan utplantering. Övriga grönsaker är lätta att odla.

Lycka till!
Engla
Tack snälla Rosita för svaren. thanks.gif Vet du hur det är med gödsnling för både de perenna sådderna och grönsakerna? Nygjorda pallkragar och nygjort trädgårdsland.
Hoppas någon annan kan hjäla mig med några av de andra frågorna från en amatör i lära. smile.gif

Mvh...Engla
hjärtegull

Om du ska ha kvar perennerna i pallkragarna så ska du ju självklart tänka på avstånden mellan dom, men om du bara ska dra upp dom där, för utplantering på friland senare, så kan du nog sätta dom lite tätare än anvisat. Plantavstånd ska stå på baksidan av fröpåsarna.

Vad det gäller morötter vet jag iaf att dom vill ha fin jord, utan för mycket bark och pinnar och sånt inblandat, annars blir dom lätt krokiga. Men en krokig morot är iaf en morot : ) Det kan vara en god idé att täcka morotssådden med fiberduk, så undviker du angrepp av morotsflugan.

Annars så låter 40 cm som ett rätt lagomt djup för allt det du ska så, det är mer uppe vid markytan som du måste tänka till lite.

Vad det gäller målningen av pallkragarna, så kan du ju gå in till närmsta butik som säljer målarfärg och fråga efter giftfri utomhusfärg, specificera gärna vad du ska använda den till, så få du nog de bästa svaren : )

Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon