Full version: Syrénproblem
Boxer
Jag undrar om någon kan tala om vad som är problemet med denna syrénen.

Barken har sprickor och bladen är små.
Det finns fyra stammar på syrénen men bara en är sjuk.
Förra året var det inga problem.

Kan det vara vissnesjuka eller är det något annat?

Måste hela syrénen tas bort eller räcker det med den skadade stammen.

Tack på förhand
Boxer
Puttar upp

Cilla! Hjälp mig! help.gif

Bassam
[attachment=18059:katt4.jpg][attachment=18058:katt3.jpg][attachment=18058:katt3.
jpg][attachment=18057:katt2.jpg][attachment=18056:katt1.jpg]
det ser ut som svamp sjuk dom ,Svampen namn( Nectria galligen) vad du kan gör:
1- lägga sårbalsam över skakade delar.
2- gödsla bra med balans melan P K N.
3 ta bort skada sren och bränna den.
4 vattna bra med väldränerad.
5 sprija träd med svamp medel under hösten.
lycka till,h Bassam
Cilla
Nu hittade jag detta inlägg osm du frågade mig om i mail! Ledsen att jag missade inlägget du skrev här förut (jag blir lite oregelbunden här nu i odlingstider).

Jag gör en annan bedömning än Bassam: Detta är definitivt inte lövträdskräfta. Men vad det är kan jag inte säga med säkerhet. Jag tror inte att barksprickorna har med gren/plantdöden att göra. Syréner som säljs idag och för många år sedan har den här tendensen att få ytligare barksprickor. Man ser det oftare på plantor som står torrt, som blir stumpbeskurna eller som är gamla.

Om plantan dukat under så snabbt är vissnesjuka som du redan gissat på en av de möjliga angreppen. Man brukar kunna se att bladen blir lite gröngråa, som av en påmålad hinna, innan de faller av. Plantorna brukar dö. Man måste ta bort och bränna plantorna och dessutom byta en del jord...

Men som sagt, jag är inte syrénexpert.
Boxer
Tusen tack för svar. tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon