Whiskuchi
Förra ägaren till vårt hus byggde en altan/uterum. Det är enligt all expertis väldigt välbyggt så själva bygget slarvade han inte med. Problemet är att han inte brydde sig om att göra något med marken under bygget, det var gräsmatta och är nu torkat gräs och väldigt torr jord. Jättebra och skyddad kattlåda, anser områdets utekatter. Inte så kul för oss.

Finns det något man kan köpa och lägga som skydd därunder? Det måste vara lätthanterligt, jag har ingen lust att kräla omkring i kattkissluktande jord för länge (det är inte särskilt gott om plats på sina ställen därunder heller), men ändå effektivt hindra katterna från att göra sina behov där... funderade på att köpa ett lass singel och hälla ut, men då bör jag nog gräva ut en bit först så inte marken blir högre där än utanför - och att ligga därunder och gräva... nej tack.

Tänk vad mycket lättare allt varit om han bara brytt sig om att förbereda platsen ordentligt duh.gif
ingrids
Skulle gissa att du vinner på någon form av kraftigare markduk och ett tunnt lager av singel för att dölja duken och hålla den på plats. Kanske krossad sten eller makadam är bättre - vasst under katt-tassarna.
Nej, dåligt underarbete tenderar att straffa sig - och var det någon annas som slarvade blir man sur ...
embees
Instämmer i att markduk och någon form av makadam med vassa kanter, då slipper du nog katterna där.
Har det någon praktisk betydelse att marknivån under altanen har högre marknivå än marken utanför?
Whiskuchi
Nu är marknivån samma som omgivande mark, men om jag lägger ett lager makadam blir det ju högre (och då är jag rädd att stenar ramlar ut på gräsmattan - inte skoj, varken för gräsklipparen eller när dottern kryper omkring och stoppar saker i munnen)
ingrids
Kan du inte göra en kant som håller kvar makadamen? Borde hindra dotterna också, i alla fall lite grann ...
Whiskuchi
Jomen självklart går det! smile.gif Det borde jag kommit på själv, haha
*Stintan*
Kan du inte bygga kant runt altanen så att inga katter kommer in.
Whiskuchi
Det skulle bli väldigt svårt, dels lutar marken, dels är det en trappa in under den (han byggde som sagt altanen utan att göra något arbete med marken) wink.gif
Elanor
Lustigt, varför gör man så? Jag har precis samma problem, ett nyinköpt hus med en nybyggd altan. Men under altanen vajar ogräset halvmeterhögt. Så när jag sitter där, tycker jag hela tiden att jag hör sorkar och möss kuta omkring. Usch! Markduk och singel får det bli. Hur tjockt lager singel behöver man?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon