Full version: rosor
carhes
Jag blir så avundsjuk ibland när jag ser vilket urval det finns när man bor längre ner i landet. Här i Luleå är man ganska begränsad. Är det någon som har bra tips på vackra, gärna väldoftande rosor som vore lämpligare än andra för mig att plantera? Jag älskar rosor, helst sådana jag kan plantera i rabatten, inte kläng eller busk.
Carin
Betty
Här är en länk med massor av rosor, hoppas du hittar nån som passar.
http://w1.854.telia.com/~u85404834/rossorter.htm#F
Hälsn. Betty, åxå i Luleå
kerstin z5-6
jag tycker ändå att du ska ta ett titt på Canadensiska busk o (rabatt )Rosor

Några finns i mitt rosalbum tex.
Cuthbert Grant -röd sammetsyta , remonterar hela sommaren och härdig till z 5 - Utan täckning -kan det bli bättre? smile.gif och det finns många fler.
Förstår att du är ute efter de gracila formerna hos te hybriderna ..
Många busk o klätter har faktiskt ädelroslika blommor , och det tar tid innan de blir "4 meter breda och två meter höga" i z 6 ..om ens någonsin .
Så de flesta kan man lugnt plantera i en vanlig rabatt, om den är någorlunda tilltagen smile.gif
Annika i Korsholm, Finland
Jag köpte i våras en Cuthbert Grant och en Mordens Blush så jag kan inte säga hur de blir nästa år. Men Mordens Blush har i alla fall blommat mycket redan i år och blommar än. Tror inte att den ska bli så stor heller fast den är en buskros. Den har inte haft så många löss heller i år så den rekommenderar jag! Cuthbert Grant har inte heller haft löss men den var så sen så den har nästan inte växt alls. De står på samma ställe så växt platsen borde vara ok.

Fick en Mordens Fireglow i fjol på hösten och då blommade den stående i kruka. I år har den ännu inte blommat för lössen var besvärliga och så står den för torrt, tror jag. Den har i alla fall en knopp nu.

Jag bor i zon 3 -4 i Finland, som borde motsvara zon 5-6 i Sverige.

Här är en länk till Kanadensiska rosor:
The Canadian Rose Society
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon