Elvira83
Planterade om mina tomatplantor till mjölkkartonger idag. Råkade på två st plantor bryta av ett hjärtblad och nu undrar jag såklart om det har någon betydlse för plantornas fortsatta utveckling?

Vad tror ni? Råkat ut för samma sak?

Dessutom undrar jag en sak vad gäller gödselvattning. Jag planterade om plantorna första gången den 18 april och skulle därmed ha gödselvattnat runt den 9 maj (glömdes totalt bort), men nu har jag ju planterat om i ny planteringsjord, betyder det att dom klarar sig på den näring som är i den nya jorden i tre veckor, eller ska jag ge dem en giva med gödselvatten nu och sedan vänta i tre veckor innan jag ger nästa?

/Elvira

*kan passa på att visa upp mina plantor och fråga om dom är "godkända" flirting.gif *
*Stintan*
Att ett hjärtblad gått av spelar ingen roll. Vad man kan göra när man planterar om är att plantera dom djupare än dom stått förut. Då bildas det rötter från stammen som är under jord och plantan blir stadigare och kraftigare.

Jag tycker dina tomatplantor ser fina ut. Vet inte vad du gödselvattnar med men menar du att dom bara får gödning var 3:e vecka? Nu efter omplanteringen skulle jag nog vänta en eller två innan dom får gödning.
Elvira83
CITAT (Stintan43 @ 11-05-2008, 16:42) *
Vet inte vad du gödselvattnar med men menar du att dom bara får gödning var 3:e vecka? Nu efter omplanteringen skulle jag nog vänta en eller två innan dom får gödning.

För tre veckor sedan planterade jag om dem från såjord till planteringsjord. Idag planterade jag om dom i större krukor med planteringsjord. Om plantorna stått kvar i de mindre krukorna skulle jag ju ha gödselvattnat idag, eftersom det gått tre veckor sedan de planterades om. Plantorna har alltså inte fått någon extra näring ännu, utan bara den som funnits i planteringsjorden *hänger ni med?*

Jag tänkte använda krukväxtnäring fram tills jag planterar ut dem, då kommer jag använda nässelvatten är tanken. Eller funkar guldvatten även nu när de står i krukor och mjölkförpackningar *hehe, lite ironiskt att några av plantorna står i krossade tomater-förpackningar naughty.gif *
Jag tror i alla fall att jag väntar ca 2 veckor innan jag ger någon gödselgiva, om jag inte ser att plantorna helt stannar av...

rosita
Plantorna kommer inte att behöva någon gödning på 2-3 veckor och antagligen ska de omskolas även då. Jag ger alltid mina tomater guldvatten som gödning, det brukar bli bra.
Elvira83
CITAT (rosita @ 11-05-2008, 19:19) *
Plantorna kommer inte att behöva någon gödning på 2-3 veckor och antagligen ska de omskolas även då. Jag ger alltid mina tomater guldvatten som gödning, det brukar bli bra.

Men om jag ska omskola dem igen om 2-3 veckor så borde dom ju inte behöva någon gödning då heller!? confused.gif

En fråga om utplanteringen sedan. Jag tänkte sätta dem i mestadels "ko på påse", men där kan väl näringen inte vara slut efter tre veckor?

Preussen
CITAT (Elvira83 @ 11-05-2008, 19:46) *
Men om jag ska omskola dem igen om 2-3 veckor så borde dom ju inte behöva någon gödning då heller!? confused.gif
En fråga om utplanteringen sedan. Jag tänkte sätta dem i mestadels "ko på påse", men där kan väl näringen inte vara slut efter tre veckor?

med ko på påse kan du klara dig i 2 veckor näringsmässigt. en annan nackdel med den sortens jord är att den lätt packas ihop, dvs har dålig struktur. blanda upp den med kompost och annan jord så löser det sig.
Lady Hamilton
Jag planterar alltid mina Tomater i kopåpåse oblandat har inga som hellst problem med den jorden Sedan brukar jag gödsla med gräsklipp och det fungerar mycket bra Så jag är övertygad om att du kommer att klarar dig med guld vatten eller nässelvatten
(enligt min erfarenhet så finns det ingen bättre "jord" att plantera i än kopåpåse.)
Söttok06
Hur många gånger ska de planteras om innan man planterar ut dem. Jag har planterat om 1 gång till planteringsjord bara. De är lite gängliga och ca 40 cm höga. Måste jag plantera i större krukor först innan jag planterar ut dem i utomhus i jorden?
Lady Hamilton
När rötterna syns under krukan så är det dax med omplantering Och kom i håg att tomater tål att planteras djupt (får bort lite 'gänglighet') Huvudsaken är att de översta bladparen syns ovan jorden
Elvira83
CITAT (Lady Hamilton @ 12-05-2008, 15:50) *
När rötterna syns under krukan så är det dax med omplantering Och kom i håg att tomater tål att planteras djupt (får bort lite 'gänglighet') Huvudsaken är att de översta bladparen syns ovan jorden

Är de översta bladparen hjärtbladen eller de första "tomatbladen"? Om man tittar på mina plantor i första inlägget så är det ju bara ETT första "tomatblad". Skulle jag isådana fall begravt hjärtbladen under jorden helt? confused.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon