pilgrim
Jag vet att det är en vanlig fråga om hur höga staket får vara. I vår kommun är det 1.10 men frågan är varifrån mäter man? Jag har läst någonstans att man utgår från grannens tomt, stämmer det? Vi har över en meter i nivåskillnad när vi står på vår tomt och ser upp till dem. Betyder det då att vi kan bygga ett högre staket än 1.10?

Jag ska ringa kommunen och fråga men ivrig som jag är tänkte jag att det kanske finns någon som vet något?
Bee
I Göteborgs kommun får ett staket - staket, inte plank! - gå upp till himlen. Så sa mannen från Stadsbyggnadskontoret när jag pratade med honom igår. Staket som sagt, det måste vara minst 50% ljus-/luftgenomsläpp.
Man mäter från marknivå där staketet skall stå.
ingrids
Kan inte heller tänka mig annat än att man mäter där staketet står. Det brukar dock gå att få bygga spaljer mycket högre än staket, det kan man kolla med sin kommun.
Fågelvägen
CITAT (Bee @ 13-05-2008, 10:51) *
I Göteborgs kommun får ett staket - staket, inte plank! - gå upp till himlen. Så sa mannen från Stadsbyggnadskontoret när jag pratade med honom igår. Staket som sagt, det måste vara minst 50% ljus-/luftgenomsläpp.
Man mäter från marknivå där staketet skall stå.

Är det inte det som kallas spaljé i såfall?
ingrids
Nix, spalje är ännu glesare - och sen täcker man den med klätterväxter så blir den tät och fin smile.gif
pilgrim
Jag har pratat med kommunen och fick väldigt många bra svar. Sen är det så att mycket är en tolkningsfråga... Med tanke på hur våra tomter ser ut så är höjden på ett staket en bedömningsfråga men vi kan bygga staket på 1.30 och sedan ha spaljé med överliggare hur högt vi vill utan att någon kan klaga.

Tänk vad förvånad grannen ska bli som envist hävdar att vi inte ens får plantera häck som är högre än 1.10 confused.gif Vet inte hur hon tänker då. Mannen på kommunen bara skrattade.

Eftersom vår granne är en mycket speciell kvinna som skiter i alla andra och tror att hon alltid har rätt ska jag rita fyra förslag på hur vi vill bygga för att få lite insynsskydd och jag är övertygad om att hon kommer att godkänna det förslaget som vi vill få igenom giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon