Ezereht
Fick tre stammade rosor av en kompis som tänkt slänga iväg dom. Grävde ner dom och tänkte det blir väl vad det blir. Men dom har inte blivit så fina unsure.gif

Så vad ska jag göra? Är dom ympade? Jag ser inget ympningställe.. eller är dom rotäkta? Finns det sådana stamrosor? Kan man får dem att bli vanliga "buskar" istället?

Det verkar vara två sorter. Dom uppe och nere ser samma ut, men den i mitten ser annorlunda ut.

Den mittersta har nu börjat skjuta små skott från själva stammen, och några få från kronan (som är jättegles efter jag klippt bort allt dött). Inga markskott. Kräva bort å kasta eller vad göra?
Bild:

De två som är likadana (upp mot huset och ner mot vägen) har fått en hel del rotskott. Ska man låta dom växa upp? What to do ohmy.gif
Bild:
Nedre rosen plus ett långt markskott.

Markskott.
Den övre, som också har liknande små markskott.

Hoppas ni kan hjälpa smile.gif
Kajsa
När man köper en ympad stamros går alla grenar av " äkta rosen " ut från samma ställe på tex 1.5 m höjd i en ring runt stammen. På dina rosor kommer grenarna ut på olika ställen, det är svårt, jätteduktigt få till egna stamrosor. Du får bestämma dig om du vill ha ros buskar och släppa upp markskotten ( synd tycker jag ) eller hålla efter skotten runt och ha stamrosor. Jag skulle klippa in de långa grenarna så dom grenar sig mer. Vet du vad det är för sorter ?

stamrosen Louise Bugnet, ympad, här ser man hur grenarna går ut från samma ställe och bildar en krona.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon