Ezereht
Vi har ett äppelträd (har varit planterat 2½år) där några ganska vilda ungar i området knäckt varenda gren på ranting.gif ..tur som var har dom flyttat nu... Men jag tänkte stilla förra sommaren att det där trädet dör nog. Hade funderat ut vad jag skulle ersätta det med.

Men nu kommer det i vår med små knoppar blink.gif
Vad ska jag göra?
Ska jag låta det växa på? Ska man "sen" beskära det som ett spöträd då? Inte beskära alls på några år? Är det grenar eller fruktskott som kommer, ser inte riktigt ut som grenar... Eller ska man ändå låta stackaren gå till de sälla jaktmarkerna? Fast känns lite hemskt när det nu kämpat på så..

Bild:

En till bild:
cia73
Jag tycker att du ska ge trädet en chans till.
Det brukar inte vara nåt problem med att få en ny topp. Välj ut en gren som växer uppåt och låt den ta över som topp. Ta av stammen strax ovanför var den nya toppen växer ut så att det inte lämnar en stumpe där.
Sen så formar du det som du vill. smile.gif
KURT
Men snälla ta bort gräset runt trädet så att det slipper konkurrera med gräset om vattnet.
Huggorm
Mitt plommonträd såg ännu värre ut efter att jag råkade backa på det med bilen, men det kom strax nya skott. Sedan åt rådjuret upp det mesta av dom, men den kämpar på med god kraft i år ändå, så hopp finns! Men man kan nog räkna med ett rätt säreget utseende på trädet i framtiden
Cilla
Med borttagen gräsmatta 1,5 meter runt trädet och bevattning vid torka så kan det utvecklas väl. Var försiktig med de få knoppar det har, beskär inte på några säsonger utan låt det utveckla blad- och grenmassa som är det träd behöver för sin överlevnad.

Rådjurs- och kanske gnagarskydd kan också vara bra.

En ytterligare fundering för framtiden är att om trädet har A2 grundstam (vanligaste sättet att ha äpple) så kommer det att från början behöva beskäras helt assymetriskt för att inte sträcka sina grenar över grusplanen med byggnaden som står där. Ett äppelträd satt på A2 har grenar från stammen som sträcker sig ca 5 meter från stammen och ut i alla riktningar.

Men som sagt, beskärning först om ett par eller tre år.
Ezereht
kan man på nått sätt se vad dom har för grundstam? Dom är ympade i alla fall. Ska fota ympstället lite nogrannare och ta bort gräs.
KURT
Nej man kan inte se, och det står nog inte ens alltid när man köper . Men A2 är det absolut vanligaste, även om det kommer flera andra numera.
sandelmandel
Ge inte upp! Min underbara far råkade "beskära" mitt nyplanterade äppelträd med motorsåg ca en dm från marken i våras (trädet sattes i höstas) och det är på gång små utskott. Det lär ju ta ett antal extra år innan vi kan skörda något men den som väntar på nåt gott!
Pirum
CITAT (Cilla @ 12-05-2008, 22:19) *
Ett äppelträd satt på A2 har grenar från stammen som sträcker sig ca 5 meter från stammen och ut i alla riktningar.

Vilken roll spelar de påympade sorterna? Jag kom att tänka på detta med A2-stam när jag funderade på varför jag aldrig sett ett äppelträd under ca 50 år som är vackert. Men, det är nog en annan tråd som ska startas om det nån gång.
Cilla
Ja detta kan man diskutera. fast jag tycker att många 10-30-åriga 'äppelträd kan vara vackra och jag har ett antal själv och i min närhet som är mycket vackra. Men det beror ju på vad man menar med vackert. För mig är det livskraften i trädet, frånvaron av linvsavkortande skador, stark och symmetrisk tillväxt och löftet om en lång framtid...

Växtsättet hos äppelsorterna varierar kraftigt oavsett om de sitter på A2, fröstam eller någon av de svagväxande grundstammarna. det är inte så hiserligt stor skillnad på storlekarna på sorterna men växtsätten är mycket olika. det finns få likheter mellan Åkerös och Filippas växtsätt till exempel.
KURT
man märker stor skillnad om man tittar på äppelträd i andra länder. I Sverige tycker jag att alla träd ser väldigt likadana ut, det beror väl förmodligen just på att de flesta har samma grundstam. Medan variationen i utseende är betydligt större i en del andra länder där de oftare använder fröstammar som grund.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon