Ezereht
Här är mitt älskade äppelträd som jag skyddat ömt och vattnat och gödslat biggrin.gif
Men jag är lite osäker om beskärning. Har jag beskurit det för mycket/lite?
SKa toppskottet kortas ned? Eller ska man inte röra det?

Bild1:

Bild2.
Cilla
Jag tycker det ser ut som en fin beskärning även om jag själv låter också de unga träden behålla lite mer grenar, särskilt sidogrenar från krongrenarna. Och ja, träditionellt skulle man ha kortat in toppskottet aningen med den övriga struktur trädet har.

En sak att tänka på inför nästa beskärning är hur lågt du vill ha grenarna. Den nivå de sitter på nu kommer de ha för evigt, men vara mycket grövre, luta nedåt av tyngd, ha mängder av förgreningar och sträcka sig ca 5 meter i varje riktning om trädet står på A2 som det ser ut att göra.

Om du vill kunna sitta eller gå under trädet tar du nästa år bort de lägst sittande grenarna innan de är ännu grövre.

Det här trädet behöver ingen gödsel. Däremot skulle det må ännu bättre om området över rötterna inte var gräsmatta. Man kan byta ut mot något annat efter en ytlig grävning där man tar bort grässvålen (gräset och dess rötter).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon