Full version: Murgröna
Towanda
Jag har en idé! Efter att ha kollat upp att murgröna inte är fridlyst här i Göteborg så gick jag ut och klippte ett par skott från den på gården. Nu slog det mig att jag kanske kan låta dem klä in de långa kala stammarna på mina f.d. köldskadade yuccapalmer. De gillade inte att flytta när det var -10 grader ute, mängder av blad dog vilket har orsakat att stammarna är väldigt långa innan det kommer några blad. Tänkte att jag kanske skulle såga av dem och rota om dem, men att låta murgröna slingra sig runt dem kanske är en roligare idé? Funkar det att göra så? Kan yuccan ta skada av det? Nyfiken! =)

Mvh,
Lena
Towanda
Är det verkligen ingen som vet? unsure.gif
Nina A
jag har ingen erfarenhet av just den kombinationen men

om jag vore du skulle jag testa:)))det låter som en riktigt bra idé
murgröna brukar inte vara så kinkigt heller..
ska palmerna vara ute på vintern också???(kanske dum fråga..)

smile.gif
tack för det omedvetna tipset..nu gäller det för mig att inhandla en större blomma att experimentera på smile.gif

/Nina
Towanda
Tack själv för svaret, jag hade nästan gett upp. wink.gif

Nä, med tanke på hur yuccapalmerna reagerade på flytten i vintras så tror jag inte att de överlever ute på vintern, har alltid haft dem inomhus.

Ok, då sätter jag murgrönesticklingarna med yuccapalmerna då. Säkert att palmerna inte tar någon skada av det?

Mvh,
Lena
Mian
Jag kan aldrig tänka mig att yuccapalmen skulle ta skada. Jag har heller aldrig provat just den varianten, men jag har samplanterat murgröna med många andra växter utan att de tagit skada. Mer än att de också fått spinn när murgrönan som alltid förr eller senare får spinn...

Jag tycker att det var en smart idé! Det enda som man skall tänka på är att samplantera växter med ungefär samma krav på ljus och vatten.
Towanda
Tack för svaret! =)

Var kommer spinn ifrån? Finns de redan i växten eller hur får de annars reda på var jag har min smaskiga murgröna? Har inte haft angrepp på mina växter sedan jag bodde hemma. Kan man förebygga det på något sätt?

Nu har jag i alla fall satt murgrönesticklingarna med yuccapalmerna och samtidigt gett palmerna lite mer plats om fötterna. Det blev väldigt snyggt! Nu återstår bara att se om sticklingarna överlever och om jag lyckas hålla dem fria från småkryp. wink.gif

Enligt min lilla bok om krukväxter så verkar det som om Yuccapalm och Murgröna klarar sig med samma ljus, vattenmängd och luftfuktighet. Bara att hålla tummarna nu. Kan jag öka chanserna för sticklingarnas överlevnad?

Mvh,
Lena
Mian
Ja du, var kommer spinn ifrån? Det kan man verkligen undra smile.gif Jag har också klarat mig från ohyra här hemma, förutom just spinn på murgröna. Så jag misstänker att de finns i jorden från början. Men jag vet inte. Jag har gett upp och köper inte murgrönor för inomhusbruk längre.

Men det är likadant ute. Ett par dagar efter att jag planterat min nya fina rosenrabatt kryllade det av äckliga gröna larver som knaprade i sig bladen. Hur kunde de hitta dit så fort?? För de fanns inte från början, det är jag säker på!

Hursomhelst, lycka till!
Nutten
När det gäller spinn så räcker det att det finns en enda liten skitstövel på plantan du köper. De är som bekant inte så lätta att upptäcka när de är så få! Denna första lägger ägg och vips så är angreppet igång.

I andra fall är det ägg som sitter kvar på plantan och som inte har kläckts tidigare för att det inte har varit tillräckligt varmt och torrt (som spinn vill ha det), men så fort du ställer in din planta inomhus så kläcks de...

Förebygg spinn genom att lufta och duscha plantan!
Towanda
Med att duscha plantan, menar man då att man ställer den i duschen och spolar av den eller avses dusch med sprayflaska? Om man ställer den i duschen, hur undviker man att totaldränka plantan och att spola bort en massa jord? Vad menas med att lufta plantan? Många frågor blir det. =)

Jag sköljde av sticklingarna ganska noggrant under rinnande vatten när jag tog in dem, kan jag ha sköljt bort eventuella små kryp/ägg då? Eller sitter de hårt fast?

Mvh,
Lena
Nina A
dusch av plantan sker oftast med sprayflaska smile.gif

de små odjuren trivs på undersidan av bladen och i bladveck så där kan man vara lite x-tra petig...
om du ska duscha växten under en stor dusch kan du trä en fryspåse över krukan och klämma ihop/knyta ihop påsen så att inte vatten kommer in och jorden stannar kvar

lufta plantan undrar jag lite över...kanske menas det att ta ut den på sommaren ? rolleyes.gif eller att man ska vädra lite...nej har faktiskt ingen aning,nåväl

ang sticklingarna så tror jag att faran är över
mycket beror på _vad det är stickling på..jag har haft fruktansvärd otur med hibiscusar(iofs köpta i affär) medan mina murgrönor varit totalt spinnfria...jag har hört att om man har spinn på en blomma kan man duscha av den ordentligt i badrummet med riktigt varmt vatten...inte för lång tid bara,då tar nog bladen skada

/Nina
Alexandra
Jag brukar samplantera murgröna med benjamin fikus. Det ser lummigt och fint ut i vardagsrummet. Det brukar aldrig vara några problem med spinn. Kanske har jag haft tur?
Ewa L
Jag har kämpat med en vitbrokig murgröna sedan januari 2002 — den var med i en större blomstergrupp.

Gav upp i somras och planterade helt enkelt ut den. Vet ej om den klarar vintern, men hur jag än bar mig åt (tyckte jag åtminstone) fick den spinn, vilket jag inte har på några andra växter.
Blomstersmurfen
Jag har samplanterat vitbrokig murgröna med några stora bloddracenor och det är jättefint. Inga problem, och murgrönesticklingarna stoppar jag ut under tex clematisarna i trädgården och de övervintrar alldeles utmärkt i Stockholmstrakten, bara de får lite täckning med höstlöv, och inte drabbas av torkskador på våren. De vitbrokiga växer faktiskt bättre ute än de gröna köpta för utomhusbruk!
zaaritha
Hej!
Visst kan du låta murgröna växa ihop m den andra! Fast---jag TROR att det vore bättre m inomhusmurgröna! Antar att du HAR dem inomhus?
Lycka till!
Maj-Brith
Towanda
Jajjemänn, jag har den inomhus. Får väl se hur det går, den ena sticklingen verkar må prima, den andra har torkat lite i toppen. Duschar dem lite då och då, man vill ju inte ha OHYRA! Uscha.

Upptäckte härom dagen att det finns en stooor och antagligen mycket gammal murgröna precis vid min arbetsplats. Den har klätt in en hög bergsknalle och står i full blom! Magnifikt! Borde ta kort på den. =)

Mvh,
Lena
Towanda
Nu har båda sticklingarna torkat och dött, trots duschande och plastpåsar runt. När jag drog upp dem hade de inga jordrötter. Men det kanske är lika bra, jag är skitskraj för att få ohyra inne.

Nu undrar jag, är det någon som känner till någon annan trevlig inneklättrare som jag kan ha på mina Yucca? smile.gif

Mvh,
Lena
Micke
Har haft två olika inomhusmurgrönor planterade tillsammans med en gammal Yucca i en stor utomhuskruka inomhus. Har haft dem där i två år och de trivs utmärkt tillsammans - dessutom vid ett fönster mot norr. Det märkliga är att dessa murgrönor aldrig fått spinn, trots att alla andra ensamma murgrönor i huset drabbats. Ändå har sticklingarna tagits från tidigare spinndrabbade murgrönor...

Micke
Nina A
hej
varför inte prova gullranka??´det är härdigare..porslinsblomman är vacker och trivs när den får klänga,dock fäster den inte så bra utan du ¨får binda den mer...iaf min klänger inte så mkt..

/Nina
Towanda
Tack för tipsen. smile.gif

Klättrar gullranka uppåt? Behöver man binda upp den? Jag har nog bara sett den som hängväxt. Jo, "bra även som klätterväxt" står det i min lilla bok om krukväxter. biggrin.gif

Försökte sätta en stickling av gullranka i jord för ett par månader sedan, men den vissnade ganska snart. Tips för att lyckas?

Mvh,
Lena
Nutten
Gullranka rotar oerhört lätt i vatten!!
Nina A
gullranka har luftrötter och det är lätt att vira upp den runt en stam...
den klättrar inte som vildvin,men växer relativt snabbt i rätt ljus,och är väldigt fin med vita och gröna fält...

jag rotar alltid mina växter i vatten först,och just gullrankan verkar behöva det mest...
Towanda
Ok, ska testa med vatten nästa gång då. smile.gif

Måste bara få tag på nya sticklingar först... Hur många blad ska jag ta med? Ska det bara vara toppsticklingar eller kan man ta fler från samma ranka?

Mvh,
Lena
Nina A
jag brukar ta toppsticklingar...men även en del av rankan fungerar
viktigaste är att få med de bruna små knölarna
Towanda
Ok, tack tack. smile.gif

Mvh,
Lena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon