Full version: Vita flygare?
hjärtegull
Jag har fått någon form av ohyra på mina stackars tomatplantor, när jag rör på plantorna så flyger det upp massor av småsmåsmå vita insekter, de är väl ca 1 mm stora, och väldigt svåra att fånga på bild : )

Bifogar två bilder på bladen, och hoppas på lite hjälp. Har ju inte världens bästa kamera, så bilderna är lite halvdana, hoppas det går att se vad det är iaf.

På undersidan är det som små bubblor eller upphöjningar, som är lite ljusare än bladen, och på ovansidan är det bruna fläckar.

Någon som vet vad det är och hur man gör för att bli kvitt dom?
Tack på förhand : )
Noak
Det låter som vita flygare. Jag hade själv samma problem för några år sedan, och fick rådet från Runåbergs fröer att så Leanderklocka med tomaterna. Det funkade bra, tror jag. I alla fall försvann flygarna.
Men: Leanderklockan blev enorm! Det räckte och blev över med ett exemplar i mitt lilla växthus!
skogstroll
är det nåt jag märkt så är det att när plantorna får komma ut så brukar det bli bättre smile.gif har haft mängder med bladlöss mm små besökare, men har sprayat lätt såplösning på dem regelbundet och nu får de vara ute och de ser mycket bättre ut nu
Bassam
oljor och såpor bekämpar insekter främst genom att täppa till spirakler och/eller bryta ned kutikulan. Dessa medel kan i vissa fall även ha andra effekter, speciellt med tillsats av växtextrakt som ger avstötande effekt eller tillväxtstörningar.
Kokossåpa+Chili
Obs bada ämne miljö vanlig kan använder de hela våren från före grönknoppar öppnar.
Lycka till, H:Bassam
hjärtegull
Så med andra ord så kan jag bara låta dom vara tills det är dags att sätta ut dom? Det känns som att det är lite tidigt ännu...

Är flygarna farliga för växten, eller kommer dom överleva angreppet tro?
Åsa, mälardalen zon 2
Vita flygarens platta rundaktiga puppor brukar sitta på undersidan av bladen. De vita flygarna suger näring ur växten så de tar ju viss kraft från plantan men mest skada gör deras sockerhaltiga "exkrementer" i den klibbiga sörjan växer sotdaggssvampar som ger växten en sotig look och fotosyntesen blir ganska dålig då den svarta svampen växer i den sockriga honungsdaggen. Både plantor och frukter kan bli ganska sotiga detta går dock att tvätta bort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon