För ett par år sedan köpte jag en hög med singel för dränering till min kåk. I dagsläget vill jag använda detta singel till underarbete i gångar och liknande, men nu inser jag att jag verkligen skitit i det blå skåpet angående detta. Singelhögen är nämligen till största delarna utsmetad, så den ligger utspridd över ett område på flera kvm ca 3 dm djupt. Igenom detta har MASSOR av ogräs trängt igenom. Det är knölklockor, hallon, maskrosor, kvickrot och brännässlor till förbannelse.
Jag svär över hur otroligt korkad jag var som inte lade något under när den här högen anlände, men nu är det som det är.
Summan av kardemumman är att det här singlet nu är helt oanvändbart för det ändamål jag vill ha det till. Med ett rejält Knölklocke-, Hallon- och Brännässleproblem redan som det är på tomten, så vill jag inte förvärra skadan.
Vad gör jag?
Alternativen som jag ser det är:
1) Rensa varje spadtag ifrån ogräs och skyffla ihop allting till en hög igen. (Den energin har jag inte)
2) Gräva ihop hela skiten till en hög igen och sedan täcka det ett par säsonger. (Gör att jag inte kan använda det nu när jag behöver singlet och bär dessutom enormt emot, eftersom jag redan har massor av ytor täckta med presenning redan som det är)
3) Mängder med Ogräsätticka?
4) Mängder med Roundup?
5) ?
ingrids
11-05-2008, 19:24
Aj du, själv har jag bara röllika och kvickrot i min hög. Jag tänkte i ärlighetens namn att eftersom jag brer ut det sedan på markduk så borde jag kunna rensa det utbredda lite raskt och sedan hålla efter med ett järn på skaft och sen dör det liksom ut.
Jag räknade aldrig med att det skulle bli liggande så länge, men så kan det bli.
CITAT (ingrids @ 11-05-2008, 20:24)

Jag räknade aldrig med att det skulle bli liggande så länge, men så kan det bli.
Jag känner igen tanken....
*suck*
Gör du som Ingrid skrev, när du väl fått gruset på markduken (och ogräset) så kommer det dö. Kratta ihop högar av gruset och använd. Men det är lite pill med det.
Åsa zon 6
11-05-2008, 20:33
Jag som använder grus lite nu och då har lärt mig av mina misstag!
Lägg gruset på en presenning - då stoppar du ogräs underifrån. Lägg sedan en presenning ovanpå grushögen så har du stoppat eventuella frösådder. Enda nackdelen är att svartmyror kan tycka att det är ett bra ställe att bygga bo på, men man kan inte få allt!
Tipsen är bra, men det är lite för sent nu...
CITAT (Kat @ 11-05-2008, 22:08)

Tipsen är bra, men det är lite för sent nu...
om det är små mängder singel så kan du ju göra det manuellt med spade och sortera igenom det med ett galler/nät ?
Jag har tänkt tanken, men knölklockorna följer med då. De verkar kunna leva i vad som helst.
CITAT (Kat @ 12-05-2008, 11:08)

Jag har tänkt tanken, men knölklockorna följer med då. De verkar kunna leva i vad som helst.
ha smårutigt så att stenarna stannar kvar och det andra ramlar igenom ?
Susanne i Linköping
12-05-2008, 21:37
Sålla grus med smårutigt nät är jättejobbigt, jag har testat. Sten är tungt och allt som inte är grus men större än maskorna måste plockas bort för hand. Men fint blir det.
Mot ogräs i grus kan man hälla kokande vatten över, om rötterna inte borrat sig ner i jorden under. Men även det är mycket jobb för stora mängder grus.
Dyra, snabba metoden: betala någon för att frakta bort det gamla gruset och beställa nytt, rent.
Själv rensade jag min grusparkering som föregående ägare lagt jord på och sått gräs, lervälling var det första våren. Långsamt jobb, grävde bort grässvål och sållade. Och jag hade ändå inga knölklockor.
Lady Hamilton
12-05-2008, 21:54
Oj Oj OJ!!! Vad det 'kliar' i mina fingrar

.............tänk om jag kunde ha åkt till dig och hjälpt dig att fixa detta.........
Men, men...mitt förslag blir att du skottar upp en del på en pressening och sprider ut....täck över....låter ogräset torka i hjäl några dagar inne i "paketet" Men detta förutsätter ju att det är soligt och varmt också.........
Lady Hamiltons förslag låter rätt bra tycker jag, fast om det är soligt och varmt när du skottar upp singeln på presenningen dör nog ogräset snabbare om du låter bli att täcka över och det blir inte så tungt att räfsa bort. Det är nog svårt att undvika att ngra ogräsdelar överlever vad du än gör, även om du skulle täcka den nuvarande högen i 2 säsonger så finns det ju en hel del fröer som kan behålla sin grobarhet mkt längre än så, och många ogräs kan spira från minsta lilla levande rotbit. Även om man har helt ren singel så kommer det ju förr eller senare in ogräs som måste skrapas eller brännas eller förgiftas bort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.